منو

قطعات تخصصی فتوکپی

ماشینهای اداری

دستگاه کپی یک دستگاه ساده و معمولی نیست و از بخش ها و اجزای متفاوتی تشکیل شده است. شناختن هرکدام از بخش های دستگاه کپی برای فردی که دائما با این وسایل کار می‌کند امری ضروری است. گاهی اوقاتی مشکلاتی برای دستگاه پیش می‌آید که فرد می‌تواند به راحتی و بدون نیاز به کارشناس مشکل دستگاه خود را بر طرف کند. در نتیجه چه بهتر که ما خودمان با قطعات این دستگاه عظیم الجثه آشنا باشیم. در ادامه مقاله به بررسی قطعات مختلف دستگاه کپی می‌پردازیم و کارکرد هر کدام را توضیح می‌دهیم.

قطعات تخصصی فتوکپی
دسته‌بندی: ماشینهای اداری

قطعات تخصصی فتوکپی

قطعات دستگاه کپی، شامل اجزای مختلفی است که در این بخش به ذکر آن می پردازیم. دستگاه کپی یکی از مهم ترین ماشین های اداری است. به دستگاهی که از اسناد یک تصویر دقیقاً مشابه آنها تهیه نماید، دستگاه فتوکپی می گویند. دستگاه های کپی تنوع بسیار زیادی دارند و هرکدام دارای عملکرد و ویژگی های خاص خود هستند. دستگاه کپی امروزه یکی از مهمترین لوازم و ماشین آلات در ادارات محسوب می شود.

دستگاه کپی به عنوان وسیله ای جهت کپی کردن متون یا تصاویر به کار می رود. این وسیله سودمند در ادارات، شرکت ها و حتی در منازل نیز کاربرد دارد. دستگاه های کپی از اجزای مختلفی تشکیل شده است، در این بخش به معرفی برخی از قطعات دستگاه کپی می پردازیم.

توجه داشته باشید که در صورتی که دستگاه شما دچار مشکل شده است می توانید برای تعمیر یا تعویض قطعات دستگاه کپی خود اقدام کنید. در ادامه به آشنایی با قطعات دستگاه کپی می پردازیم.

قطعات دستگاه کپی

معرفی برخی از قطعات دستگاه کپی

کلید خاموش روشن (Power switch) – قطعات دستگاه کپی

سرپوش اسناد (orginal cover) – قطعات دستگاه کپی
برای انجام عملکرد صحیح و کارآیی بهتر در هنگام اسکن سند، از سرپوش (کاور) استفاده می شود. این سرپوش به صورت متحرک است. برای کپی برداری و تعمیرات فتوکپی باید سرپوش را بالا برده و سند را روی شیشه قرار داده و سپس سرپوش را روی سند قرار دهیم.

میز اسناد (orginal table) – قطعات دستگاه فتوکپی
صفحه شیشه ای بالای دستگاه فتوکپی که محل قراردادن سند ارژینال می باشد، میز اسناد نامیده میشود. در قسمت چپ صفحه شیشه ای محل قراردادن سایزهای مختلف کاغذ مشخص است. سمت چپ وسط شیشه، علامت مثلث قرار دارد که وسط سند یا اورژینال در مقابل آن قرار می-گیرد. برای اسکن سند و شروع کپی برداری باید سند روی شیشه اسناد قرار گیرد.

کلید برق اصلی دستگاه است و دستگاه فتوکپی به وسیله آن خاموش و روشن می شود. پاور سوییچ یک نوع کلید الاکلنگی (seesaw switch) است که فقط دو حالت قطع و وصل دارد.

سینی خروجی کاغذ (paper tray) – قطعات دستگاه کپی
اسناد پس از کپی برداری از این محل خارج و روی این سینی قرار می گیرند.

ضامن آزادکننده کاست (grip) در دستگاه فتوکپی
برای بیرون کشیدن کاست کاغذ و هنگام تعمیر دستگاه باید ضامن آزاد کننده ی کاست را گرفت و به بالا هل داد و بیرون کشید، سپس می توان درون آن کاغذ قرار داد.

راهنمای تغذیه دستی (manual feed original guide) در دستگاه کپی
زمانی که می خواهید کاغذ را به صورت تک برگ از دستگاه در محل تغذیه تک برگ قرار دهید، باید ابتدا صفحه متحرک یا راهنمای تغذیه را با اندازه سایز کاغذ تنظیم کنید.

سینی تغذیه دستی (manual feed tray) در دستگاه فتوکپی
نام دیگر آن Bypass یا تک برگ است. اگر بخواهید به صورت تک برگ کپی بگیرید، کاغذ سفید (خام) را در این محل قرار می دهید.

سینی کاغذ (paper tray) دستگاه فتوکپی
به این قسمت کاست (Cassette) نیز می گویند. اگر بخواهیم بیشتر از یک برگ کپی بگیریم، باید در این محل کاغذ سفید قراردهیم. کاست محل ذخیره کاغذ برای کپی است.

سینی کاغذ

بدنه دستگاه کپی
در یک دستگاه کپی اولین قسمتی که کمپانی سازنده دستگاه به آن توجه دارد ظاهر و بدنه دستگاه می باشد که طراح محصول، وظیفه آن را بر عهده دارد و با شماتیک و نقشه ای که به صورت پیش فرض طراحی می کند در قسمت قالب زنی بدنه دستگاه تولید می شود.

صفحه کلید
یکی از قسمت هایی که در دستگاه های کپی مورد توجه کاربران می باشد پنل و صفحه کلید دستگاه می باشد چرا که مهمترین قسمت برای تنظیم و کنترل شاخص هایی نظیر: تعداد کپی، تغییر شفافیت برگه، تنظیم غلظت کپی و تنظیم سایز و اندازه کاغذ و دیگر تنظیمات می باشد.

صفحه کلید دستگاه کپی

پانل اپراتوری (operation panel) قطعات دستگاه کپی
کنترل دستگاه و تعمیرات در این قسمت انجام می شود. در این پانل، نشانگرها، کلیدها قرار دارند.

ال سی دی و صفحه نمایش
برای استفاده کردن از قابلیت تنظیمات دستگاه کپی برای کاربر و تعمیرکار دستگاه کپی باید صفحه نمایشی بر روی دستگاه کپی باشد. ال سی دی در اکثر دستگاه های کپی وجود دارد که در سایزها، رنگی و سیاه و سفید بودن آن و چند خطی بودن نوشته و اعداد متغیر می باشد.

صفحه نمایش دستگاه کپی

کاست ورودی کاغذ
در دستگاه های کپی معمولا یک یا دو قسمت برای گذاشتن برگه درون دستگاه وجود دارد که به آن، کاست ورودی کاغذ گفته می شود. همچنین قسمت های دیگری نیز برای گذاشتن کاغذ با اندازه متفاوت در دستگاه وجود دارد که به آن کاست MP یا کاست دستی می گویند.

کاست ورودی دستگاه کپی

کلاچ دستگاه کپی
زمانی که یک کاغذ کش فرآیند کشیدن کاغذ را انجام می دهد از قطعه ای بنام کلاچ استفاده می کند. کلاچ دستگاه کپی از برد اصلی دستگاه دستور می گیرد و با چرخش چرخ دنده های مرتبط با پیکاپ، کاغذ را به حرکت در می آورد.

کلاچ دستگاه کپی

لیزر دستگاه کپی
دستگاه کپی برای چاپ نیاز به قطعه ای بنام لیزر دارد. درون لیزر، موتوری بنام پلیگان وجود دارد و چند عدد آینه و شیشه به همراه برد لیزر کوچک که نور را از یکدیگر رد کرده و در انتها کاغذی که در لیزر قرار دارد را با ریزش تونر برروی کاغذ چاپ می کند.

لیزر دستگاه کپی

فیوزینگ دستگاه کپی
کاغذ بعد از چاپ شدن، نیاز به حرارت بالا دارد تا روند پخت کردن چاپ انجام شود. قسمتی به نام فیوزینگ دستگاه اینکار را با استفاده از ترمیستور، هیتر، پرس و هات رولر انجام می دهد.

قطعات دستگاه کپی – اجزای الکترونیکی دستگاه کپی
حرکت و کنترل تمامی قسمتهای مکانیکی در دستگاه فتوکپی توسط سیستم الکترونیکی انجام می شود. اجزای الکترونیکی دستگاه فتوکپی شامل چندین قسمت اصلی می باشد

بردهای الکترونیکی (Elecronic Boards) در دستگاه کپی

بردهای الکترونیکی دو کار مهم انجام میدهند:

  1. کنترل قطعه یا قسمتی از دستگاه
  2. تغذیه ولتاژدهی قطعه یا قسمتی از دستگاه فتوکپی.

هر قسمت یا یونیت در دستگاه کپی ممکن است توسط یک برد الکترونیکی کنترل شود. مهمترین این بردها که در دستگاه نقش اصلی به عهده دارند، عبارتند از:

  • برد اصلی برد (Main Board) در دستگاه کپی
  • برد تغذیه و ولتاژ (High voltag board)‌ که دو نوع است:
  1. Ac board
  2. Dc board

بردهای ولتاژ و دیگر بردها که هر کدام بر حسب محل استقرار خود عملکردهای متفاوت دارند.

مین برد (Formater)
MainBoard (مین برد) دستگاه کپی همان مغز دستگاه محسوب می شود. مین برد دستگاه کپی کار فرمان دادن به بخش های مختلف دستگاه کپی، مانند موتور بردها و سنسورهای مختلف دستگاه کپی را دارد. همچنین از صفحه کلید و یا سیستک رایانه بمنظور چاپ و کپی نیز دستور می گیرد.

mainboard دستگاه کپی

برد تغذیه (Power)
پاور دستگاه کپی برق 220 ولت را به برد اصلی دستگاه که همان مین برد کپی است و فیوزینگ می رساند. دستگاه کپی برق مورد نیاز خود را از پاور دستگاه و به کمک اتصال با کابل برق دریافت می نماید.

بورد پاور دستگاه کپی

سنسورها و سوئیچ ها (Switch and Sensor) در دستگاه کپی
سنسورها و سوئیچ ها حسگرهایی الکتریکی هستند که بر حسب اعمالی که در دستگاه انجام می شود، اطلاعات خبری را به بردهای الکترونیکی دستگاه می رسانند. بردهای الکترونیکی نیز برنامۀ از پیش تعیین¬شده ای را اجرا می کنند. سنسورها در قسمت های مختلف دستگاه وجود دارند و هر کدام وظیفه خاصی را انجام می دهند.

در اکثر قسمت های دستگاه کپی مانند: کاغذکش ها، فیوزینگ، درب دستگاه کپی، لیزر و غیره، سنسورهای مختلفی مشاهده می شود که کار آن ها شناسایی کاغذ، شناسایی محل فعلی کاغذ در دستگاه و دستور دادن به برد اصلی برای انجام کارهای متفاوت است.

سنسور و سوئیچ دستگاه کپی

یونیت ظهور (Development unit) در دستگاه فتوکپی
شامل دو قسمت تونر و دولوپر است. دولوپر یا پودر سنگین، عمل انتقال تونر بر سطح درام را انجام می دهد. ابتدا تونر باید با دولوپر مخلوط گردد. تانک دولوپر بالای تانک تونر قرار دارد.

یونیت ترانسفر (transfer charger unit) در دستگاه کپی
عمل انتقال تونر از روی سطح درام به کاغذ را انجام می دهد.

یونیت اسکن (Sicunit)
اسکنر دستگاه کپی قسمتی است که عملیات خواندن برگه جدید و کپی از روی آن را انجام می دهد. زمانی که برگه را روی شیشه دستگاه کپی قرار می دهیم، این اسکنر است که کار عکس برداری از دستگاه را انجام می دهد و آن را برای گرفتن کپی به برد دستگاه می فرستد.

موتورهای الکتریکی (Electronic Motors) در دستگاه فتوکپی
حرکت قسمت ها و یونیت ها در دستگاه فتوکپی توسط موتورهای الکتریکی انجام می شوند و همگی یک فاز بوده به دو نوع ذغال دار و بدون زغال تقسیم می شوند. کلاچ ها و سلونوئیدها جزء قطعات الکترومکانیکی می باشند و یک جریان الکتریکی فعال شده و حرکت مکانیکی را اجرا می نمایند.
برای چرخاندن رول ها و چرخ های پیکاپ کاغذ کش دستگاه و همینطور چرخ دنده ها برای حرکت کاغذ از موتورهای مختلفی استفاده می شود. که بخش مهمی از دستگاه کپی محسوب می شود.

یونیت اسکن

فن های خنک کننده دستگاه کپی
این سیستم عظیم الجثه که مدام دارد از برگه های مختلف کپی می گیرد، قطعا در مصارف بالا گرمای زیادی تولید می کند و این گرما می تواند تهدید جدی برای آسیب دیدن قطعات باشد. در این میان اصلی ترین قسمتی که کار خنک کردن قسمت های مختلف دستگاه کپی را انجام می دهد سیستم خنک کننده آن است که تعدادی فن تشکیل شده است.

فن خنک کننده scanner

تونر چیست؟
اصلی ترین قسمت دستگاه کپی که با آن عملیات چاپ انجام می شود، تونر نام دارد. تونر دقیقا مانند جوهر عمل می کند و این ماده است که روی برگه پرینت شده، چاپ میشود و برای مدت ها باقی می ماند. توجه داشته باشید که کیفیت چاپ برگه خروجی ارتباط مستقیمی با تونر دستگاه دارد. پس در صورتی که کیفیت چاپ برایتان اهمیت دارد از تونرهای مرغوب و اورجینال استفاده کنید.

toner

درام (Drum)
لوله ی استوانه ای شکل می باشد که تصویر کپی ابتدا روی آن تشکیل می شود.
در دستگاه های کپی قطعه ای بنام درام وجود دارد که با استفاده از مگنت و بلید (Blade) کار تثبیت کردن و فشردن تونر برروی کاغذ را انجام می دهد.

Drum

پودر Developer یا دولوپر چیست؟
در دستگاه های کپی پودری بنام دولوپر وجود دارد که وجه تمایز دستگاه کپی با پرینتر است و مسئول چاپ با کیفیت مطلوب می باشد.

Developer

نمای داخلی دستگاه کپی
دستگاه فتوکپی دارای اجزای مختلفی است که با آزاد کردن ضامن رها کننده، قسمت بالایی از قسمت زیری جدا شده و بین آن فاصله ایجاد می شود. از این فاصله برای دسترسی به قسمت های داخلی دستگاه استفاده می شود.

در پوش جلو (front cover) دستگاه فتوکپی
برای دسترسی به بعضی از قسمت های دستگاه، سرویس یا درآوردن کاغذ گیرکرده، باید این درپوش را باز نمود. دقت کنید که حین کپی گرفتن این قسمت باز نشود؛ چون با باز کردن آن، دستگاه بلافاصله خاموش می شود و امکان دارد کاغذ داخل دستگاه گیر کند.

قطعات دستگاه کپی – اجزای مکانیکی دستگاه کپی
اجزای مکانیکی در کپی گرفتن از یک سند عملکرد مستقیم دارند. اگرچه قطعات مختلفی در آنها به کار رفته است، ولی نوع عملکرد کاری آنها مکانیکی است. این قسمت ها ارتباط کاری نزدیکی با یکدیگر دارند.

یونیت تغذیه کاغذ (Paper feeding unit) در دستگاه کپی
یونیت تغذیه کاغذ از دو قسمت اصلی تشکیل می شود:

  1. محل های تغذیه کاغذ

محل تغذیه کاغذ در دستگاه فتوکپی از دو قسمت تک برگ و چند برگ تشکیل می شود.

  1. کاغذ کش ها (Pickup)

انتقال کاغذ به دستگاه برعهده کاغذکش هاست که شامل کاغذکش ورودی، کاغذکش داخلی و کاغذکش خروجی است.
در تمامی دستگاه های کپی قسمتی به نام پیکاپ یا همان کاغذ کش وجود دارد که وظیفه آن هدایت کاغذ به درون دستگاه است. این قسمت از رول ها و چرخ های لاستیکی برای کشیدن کاغذ به درون دستگاه استفاده می کند. در صورتی که کاغذی درون دستگاه کپی مچاله یا پلیسه شود و یا گیر کند، علت آن، سیستم کاغذ کش دستگاه می باشد.

هیتر (fusing) – قطعات دستگاه کپی
نام دیگر هیتر فیوزینگ است. پخش تونر روی کاغذ و پختن آن در این قسمت انجام می شود. هیتر آخرین مرحله تشکیل تصویر است.

اپتیک (optic) در دستگاه فتوکپی
اولین مرحله تشکیل تصویر در دستگاه فتوکپی است. اپتیک در زیر صفحه شیشه ای بالای دستگاه قرار دارد.

یونیت شارژ (charger unit) در دستگاه کپی
عمل باردار کردن یا فعال کردن درام به عهده یونیت شارژر است و در بالای درام قرار دارد. با باز کردن در جلو قابل مشاهده است.

ماشینهای اداری قطعات کپی تعمیر قطعات فتوکپی آموزش تعمیر کپی آموزش تعمیرات فتوکپی
ارسال پیام در واتساپ