منو

تفاوت های بین CPU ,GPU ,APU

کامپیوتر و لپ تاپ

واحد پردازش مرکزی (Central Processing Unit) یا به اختصار CPU. این تراشه الکترونیکی تمام عملیات پردازشی و محاسباتی کامپیوتر، از بالا آمدن سیستم عامل گرفته تا اجرای دستورات مختلف در تمامی نرم افزار های نصب شده را بر عهده دارد. در واقع بدون CPU، کامپیوتر قادر به انجام هیچ کاری نیست.

تفاوت های بین CPU ,GPU ,APU
دسته‌بندی: کامپیوتر و لپ تاپ

تفاوت های بین CPU ,GPU ,APU

ابتدا از معروف ترین و شناخته شده ترین قطعه شروع می کنیم، واحد پردازش مرکزی (Central Processing Unit) یا به اختصار CPU. این تراشه الکترونیکی تمام عملیات پردازشی و محاسباتی کامپیوتر، از بالا آمدن سیستم عامل گرفته تا اجرای دستورات مختلف در تمامی نرم افزار های نصب شده را بر عهده دارد. در واقع بدون CPU، کامپیوتر قادر به انجام هیچ کاری نیست.

GPU و APU چیست و تفاوت بین CPU و GPU چیست

CPU ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. از CPU های یک هسته ای با فرکانس 1 GHz گرفته تا پردازنده های هشت هسته ای پرقدرت 4GHz ی. در بعضی از CPU ها تکنولوژی های جدیدی نیز به کار رفته است، مانند فناوری Hyper threading. با وجود این فناوری، سیستم عامل هر کدام از هسته های پردازنده را به صورت دو هسته مجازی شناسایی می کند. به عنوان مثال در پردازنده Core i7، چهار هسته واقعی وجود دارند که با استفاده از فناوری Hyper threading سیستم عامل با هشت هسته (چهار هسته واقعی و چهار هسته مجازی) سروکار دارد.

GPU

واحد پردازش گرافیکی (Graphical Processing Unit) یا همان GPU، تراشه ای است که خروجی پردازش و عملیات آن، ویدئو و تصاویر گرافیکی است که بر روی مانیتور کامپیوتر مشاهده می کنید. (در بعضی منابع نام GPU را به جای کارت گرافیک به کار می برند). GPU ها در شکل و اندازه های متنوعی در بازار وجود دارند. از کارت های پیشرفته ای که در اسلات PCI-Express قرار می گیرند تا تراشه های گرافیکی که بر روی مادربرد تعبیه شده اند.

تفاوت اصلی CPU و GPU در این است که عملیات و محاسبات انجام شده در GPU بسیار پیچیده و زمان بر است، بطوریکه گاها پردازش های گرافیکی نیازمند اجرای میلیون ها و حتی میلیاردها دستوالعمل در یک ثانیه هستند.

تعداد هسته هایی که در تراشه GPU وجود دارد، بستگی به شرکت سازنده آن دارد. مثلا در کارت گرافیک های Nvidia از تعداد هسته های کمتر و با فرکانس بالاتر استفاده می شود. در حالی که در کارت گرافیک های AMD برای افزایش قدرت پردازش، تعداد هسته بیشتر اما با فرکانس پایین، در نظر گرفته می شود. در برخی GPU های Nvidia و AMD ، تعداد هسته ها به ترتیب به 68 و 1500 هسته هم می رسد. در کل می توان گفت که تعداد هسته های پردازشی GPU بسیار بیشتر از تعداد هسته به کار رفته در CPU است.

APU

تراشه (Accelerated Processing Unit) یا واحد پردازشی شتاب یافته APU ، ترکیبی از اجزای CPU و GPU است. اولین تراشه APU توسط شرکت AMD و با اضافه کردن یک هسته پردازش گرافیکی به معماری پردازنده ساخته شد. هدف از ساختن این تراشه، ارتباط ساده و سریع تراشه های CPU و GPU با هم است که منجر به قدرت پردازش زیاد و افزایش کارایی APU می شود.

به دلیل کوچک بودن اندازه تراشه APU، معمولا در موبایل ها، تبلت ها و برخی از لپ تاپ ها استفاده می شود. شرکت AMD با ترکیب CPU و کارت گرافیک Radeon خود، گام بلندی را به سمت تولید تراشه های APU برداشته است. همچنین شرکت Intel نیز با افزودن قابلیت های گرافیکی به پردازند های Sandy Bridge و Ivy Bridge به سمت ترکیب کارت گرافیک و پردازنده پیش رفته است، هر چند که نام APU را برای این فناوری جدید به کار نبرده است.

کامپیوتر و لپ تاپ پردازنده تراشه های APU تراشه cpu پردازنده چیست
ارسال پیام در واتساپ