منو

فیلم آموزش الکترونیک رایگان

الکترونیک

کسانیکه میخواهند الکترونیک را یاد بگیرند ولی قادر به شرکت در کلاسهای حضوری را ندارند میتوانند فیلم آموزش الکترونیک را دانلود کرده و نسبت به رشته های تعمیرات برد پیش زمینه پایه داشته باشند. فیلم آموزش الکترونیک توسط شرکت کامتک گرفته شده که استاد بزرگوار آقای عزیزی آنرا تدریس کرده اند.

فیلم آموزش الکترونیک رایگان
دسته‌بندی: الکترونیک

فیلم آموزش الکترونیک رایگان

دانلود فیلم آموزش الکترونیک پایه در کامتک توسط استاد عزیزی برگرفته شده و از شناخت قطعات الکترونیکی بصورت ساده برای شما تشریح میشود. تصویر برداری دوره الکترونیک در کلاس کامتک بروش ساده است و بدون تدوین و بدون دخل و تصرف برای کسانیکه میخواهند از پایه شروع کنند بسیار مناسب است.

دانلود رایگان فیلم آموزش الکترونیک پایه

لطفا نقد یا پیشنهاد خود را درباره فیلم آموزش الکترونیک برای ما ارسال کنید که خیلی خوشحال میشویم که اگر مسئله ای در فیلمبرداری یا گفتار هست آنرا تصحیح کنیم. در فیلم آموزش الکترونیک شما در ابتدا با الکترون آشنا میشوید و از آنجایی شروع میکنیم که اصلا الکترونیک چیست و چگونه انرژی تولید میشود. الکترونیک، به معنای مطالعه پیرامون کنترل جریان الکترون‌هاست. الکترونیک ترکیبی از علوم فیزیک و مهندسی برق است. در آموزش الکترونیک با کنترل جریان الکترون‌ها در خلأ و ماده سروکار داریم. کاربرد علم الکترونیک در ساخت وسایل الکترونیکیِ کارآمد، مانند رایانه است. این علم به کمک مدارها و سیم‌های انتقال دهنده، سیستم‌ها و مجموعه‌هایی با کاربردهای متفاوت خلق می‌کند.

در بخش اول فیلم آموزش الکترونیک سعی داریم شما را با اصطلاحات پایه آشنا کنیم و شما با مثالهای بسیار ساده با مفاهیم اولیه شناخت پیدا کنید. با بررسی مفاهیم اولیه آموزش الکترونیک میتوانید براحتی کار تعمیرات یا حتی طراحی بردهای ساده را در بازه زمانی کوتاهی انجام دهید. هر چه با زبان ساده با مفاهیم علم الکترونیک آشنا شوید و این مفاهیم را بدانید نتیجه بهترین بدست می آورید.

سرفصلهای فیلم آموزش الکترونیک در بخش اول:

  • بررسی انرژی و الکترون و شناخت نوترون
  • مدار الکترونیکی
  • شناخت آی آر IR و مادون قرمز و کارایی آن در صنعت
  • بررسی انواع قطعات DIP
  • بررسی ولتاژ و جریان در الکترونیک
  • شناخت خازن Capacitor
  • شناخت دیود Diode
  • شناخت مقاومت و انواع آن Resistance
  • طریقه خواندن مشخصات خازن ها از قبیل ظرفیت، ولتاژ و دمای کارکرد
  • رنگبندی مقاومت ها، طریقه موازی کردن و سری کردن آنها

دانلود فیلم آموزش اکترونیک درس ۱

مهندسی الکترونیک به انگلیسی : (Electronics engineering) در واقع، وسعت واژه الکترونیکی، بیشتر از واژه الکتریکی است. منظور از الکتریک، ابزار و وسایل برقی است که در تمام حوزه های صنعتی، به وفور استفاده می شود. به دنبال واژه الکتریکی، اصطلاح الکترونیک، دامنه وسیع تری از ابزار های الکتریکی را شامل می شود. الکترونیک علمی است که به بررسی حرکت الکترون در خلأ، مواد رسانا و یا نیمه رسانا و اثرات و کاربردهای آن می‌پردازد. کلاس الکترونیک همین‌طور به معرفی و تشریح کامل مدارهای الکترونیکی مختلف مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ، کامپیوتر و دیگر سیستم‌های پیشرفته می‌پردازد و در واقع، یک مهندس الکترونیک در زمینه ساخت قطعات الکترونیک و کاربرد آن در مدارها فعالیت می‌کند. دانشجوی رشته الکترونیک، در طول مدت تحصیل خود با اصول طراحی تمام مدارهای الکترونیک و نحوه کارکرد آن‌ها آشنا می شود.

دانلود فیلم آموزش الکترونیک درس ۲

سرفصلهای بخش ۲ فیلم آموزش الکترونیک

  • مفاهیم اولیه الکترونیک
  • جریان و ولتاژ Voltage
  • بررسی فرمول توان و ولتاژ
  • مقاومت های الکترونیکی
  • مقاومت های کربنی (رنگی)
  • شناخت رنگ مقاومت ها

دانلود فیلم آموزش الکترونیک درس ۳

سرفصلهای فیلم آموزش الکترونیک درس ۴

  • بررسی رنگ مقاومت ها
  • فرمول رنگ مقاومت ها
  • تفهیم عدد رنگ مقاومت ها

دانلود فیلم آموزش الکترونیک درس ۴

دانلود فیلم آموزش الکترونیک درس ۵

سرفصلهای آموزش الکترونیک درس ۵

  • V = IR
  • V  =  voltage
  • I  =   current
  • R  =  resistance
  • اختلاف پتانسیل الکتریکی

گرایش الکترونیک

گرایش الكترونیک به دو زیر بخش عمده تقسیم می‌شود

  • گرایش میكروالكترونیک
  • کاربرد مدار و سیستم

بخش اول که ميكروالكترونيک نام دارد، شامل علم مواد، فيزيک الكترونيک، طراحي و ساخت قطعات از ساده‌ترين آن‌ها تا پيچيده ‌ترين آن‌ها است و بخش دوم نيز مدار و سيستم ناميده میشود و هدف آن طراحی و ساخت سيستم‌ها و تجهيزات الکترونیکی با استفاده از قطعات ساخته شده توسط متخصصان ميكروالكترونيک است. 

در بحث‌های تخصصی‌تر در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز رشته الکترونیک گسترده شده‌ است و به گرایش‌های مختلفی مانند الکترونیک هواپیمایی، الکترونیک و مخابرات دریایی، الکترونیک مدار مجتمع، الکترونیک افزاره‌های میکرو نانو الکتریک و الکترونیک دیجیتال تبدیل شده که هر کدام از این گرایش‌ها به ارائه یکی از مباحث تخصصی در حوزه الکترونیک می‌پردازد.

دانلود فیلم آموزش الکترونیک درس ۶

گرایش میكروالكترونیک

فناوری میكروالكترونیك كه علاوه بر اینكه خود، یك فناوری نوظهور،‏‏‏‏‏‏‏ كاربردی و استراتژیك است‌، به‌نوعی زیربنای رشد و توسعه فناوری‌های مرتبط از جمله IT و رکن انکار ناپذیر Industry 4 محسوب می‌شود. پیشرفت‌های این صنعت در قرن جدید نیز‌، با شتاب بیشتر از گذشته ادامه دارد و دستاوردهای آن حتی از پیش‌بینی‌های خوشبینانه گذشته هم فراتر رفته است.

امروزه كمتر وسیله‌ای را می‌توان در صنایع مختلف یافت كه به‌نوعی در آن از قطعات مختلف الكترونیكی استفاده نشده باشد. لذا می‌توان پیش‌بینی نمود كه یكی از سریع‌ترین روندهـای توسعه و بهینه سازی تولیدات صنعتی دنیای امروز جهت تسخیر بازارهای دنیای فردا، مجهز كردن آن‌ها به سیستم‌های الكترونیكی می‌باشد.

امروزه تعداد خطوط تولیدی با سرعت و دقت زیاد، فرآورده‌های بسیار پیچیده و متنوع‌، با كیفیت‌های بسیار بالا بدون نیروی انسانی تولید كم نیستند. لذا این صنعت و فناوری در همین دوره، تاثیرات و تغییرهای مهمی در مفاهیم اساسی مانند تولید، مصرف، اشتغال و كار، صنعت و تجارت و رقابت بین المللی ایجاد كرده است. لذا صنعت الكترونیك بدون اغراق در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع در عرصه جهانی شناخته می گردد.

دانلود فیلم آموزش الکترونیک درس ۷

کاربرد علم الکترونیک چیست؟

الکترونیک بطور گسترده در پردازش اطلاعات، ارتباط از راه دور و پردازش سیگنال استفاده می‌شود. از دستگاه‌های الکترونیکی، با توجه به ویژگی پردازش اطلاعات، ارتباط از راه دور و پردازش سیگنال می‌توان در فناوی‌های مختلفی بهره برد. فناوری‌های اتصال‌متقابل مانند بردهای مدار، فناوری بسته‌بندی الکترونیکی و سایر اشکال متنوع زیرساخت‌های ارتباطی، عملکرد مدار را کامل کرده و قطعات الکترونیکی مخلوط را به یک سیستم کاری منظم تبدیل می‌کنند، که یک سیستم الکترونیکی نامیده می‌شود. کامپیوترها یا سیستم‌های کنترلی مورد استفاده در صنایع مختلف از سیستم‌های الکترونیکی هستند. یک سیستم الکترونیکی ممکن است جزئی از سیستم مهندسی شده دیگر یا یک دستگاه مستقل باشد. از سال 2019 بیشتر دستگاه‌های الکترونیکی از قطعات نیمه‌هادی برای انجام کنترل جریان الکترون استفاده می‌کنند. معمولاً، دستگاه‌های الکترونیکی شامل مدارهای متشکل از نیمه رساناهای فعال با المان‌های غیرفعال مکمل هستند. چنین مداری به عنوان مدار الکترونیکی توصیف می‌شود. علم الکترونیک با مدارهای الکتریکی سروکار دارد که شامل اجزای الکتریکی فعال مانند لامپ‌های خلأ، ترانزیستورها، دیودها، مدارهای مجتمع، الکترونیک نوری، سنسورها، قطعات الکتریکی غیرفعال همراه و فناوری‌های اتصال داخلی هستند.

 این یک توضیح کلی و جامع درباره کاربرد علم الکترونیک است. در ادامه بصورت جزئی به برخی کاربردها از کاربرهای فراوان علم الکترونیک می‌پردازیم.

لوازم الکترونیکی مصرفی

این صنعت بیشتر در مورد مردم عادی کاربرد دارد. مصرف کننده‌های الکترونیک در این بخش، دستگاه‌ها و تجهیزاتی هستند که برای استفاده روزمره استفاده می‌شوند. که به دسته بندی‌های زیر می‌توان آن‌ها را مرتب کرد :

ماشین های اداری: دستگاه بنر، دستگاه فلکسی، اسکنر و چاپگر (پرینتر)، فاکس، پروژکتور، ماشین حساب.

لوازم خانگی : ماشین لباسشویی، یخچال، تهویه هوا، اجاق مایکروویو، جاروبرقی، ظرفشویی، توستر، کولرگازی.

سیستم های صوتی و تصویری: هدفون، دستگاه ضبط یا VCR، پخش کننده‌های DVD، تلویزیون‌های رنگی، میکروفون و بلندگو، کنسول‌های بازی ویدیویی.

دستگاه‌های پیشرفته صنعتی : دستگاه خودپرداز، ماشین ظرفشویی، تلفن‌های هوشمند، PDA (دستیار دیجیتال شخصی)، اسکنر بارکد، پایانه‌های POS.

دستگاه‌های ذخیره سازی برای پخش و ضبط کردن : ایکس باکس و پلی استیشن، تلویزیون خانگی و صنعتی، گیرنده دیجیتال و رسیور، انواع پلیر و پخش کننده های صوت و تصویر خودرو و صنعتی.

الکترونیک صنعتی

الکترومکانیک در اتوماسیون‌های صنعتی، یعنی ساخت طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها که مداخله انسان در فرآیندها را کاهش می‌دهد، حرف برای گفتن دارد. الکترونیک در صنعت شامل بخش‌های فراوانی می‌شود مثل : اتوماسیون صنعتی و کنترل حرکت، یادگیری ماشینی، کنترل درایو موتور ، مکاترونیک و رباتیک، فناوری‌های تبدیل نیرو، سیستم‌های ولتاژ عکس، برنامه‌های انرژی تجدید پذیر، الکترونیک قدرت و بیومکانیک.

سیستم‌های شبکه هوشمند : سیستم‌های الکتریکی هوشمند، اطلاعات مربوط به فناوری ارتباطات را جمع آوری می‌کنند و بر اساس مصرف انرژی واکنش نشان می دهند. مثال: مترهای هوشمند 

اتوماسیون صنعتی و کنترل حرکت : این روزها ماشین‌ها با افزایش بهره‌وری، زمان و هزینه، جایگزین انسان می‌شوند. علاوه بر این، ایمنی برای کارهای غیرقابل کنترل نیز در نظر گرفته شده است بطور مثال در برخی کارها که با خطرات زیادی همراه هستند از اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شود. از این رو برای حذف فعالیت‌های انسانی، اتوماسیون به گزینه مطلوب صنایع تبدیل شده است.

پردازش تصویر : دنیای سه بعدی از یک یا چند تصویر دو بعدی تکامل یافته است. الگوریتم‌های مختلفی برای استخراج اطلاعات سه بعدی از الگوهای دو بعدی ساخته شده است. علاوه بر این در پردازش تصویر در گرافیک‌های رایانه‌ای، هوش مصنوعی، رباتیک برای ناوبری، بازرسی و مونتاژ، قابلیت رایانه برای تشخیص چهره، واقعیت مجازی، تجزیه و تحلیل پزشکی نقش دارد.

برنامه‌های پزشکی

ابزارهای پیشرفته‌ای برای ثبت داده‌ها و تجزیه تحلیل فیزیولوژیکی در حال توسعه است. ثابت شده‌است که علم الکترونیک در تشخیص بیماری‌ها و بهبودی بیماران بسیار مفید و کاربردی می‌باشد. برخی از تجهیزات پزشکی و تجهیزات مورد استفاده عبارتند از :

  • استتوسکوپ برای گوش دادن به صداهای درونی که در بدن انسان یا حیوان اتفاق می‌افتد.
  • تنفس برای آگاهی از وضعیت بیمار به دلیل تغییر در درجه حرارت بدن، نبض و جریان خون نظارت می‌کند.
  • دفیبریلاتور باعث ایجاد شوک الکتریکی به عضلات قلب شده و قلب را به حالت طبیعی بازمی‌گرداند.
  • گلوکومتر برای اندازه گیری سطح قند در خون.
  • Pace Maker برای کاهش و افزایش تعداد ضربان قلب.
  • هواشناسی و اقیانوس شناسی

نظارت بر محیط از طریق حسگرهای مختلف و ایستگاه‌های هواشناسی به صورت خودکار انجام می‌شود. بعضی از این تجهیزات عبارت اند از :

  • فشارسنج برای پیش بینی هوا. این دستگاه سطح فشار جوی را به تکنیسین نشانه می‌دهد. اگر سطح فشار زیاد باشد هوا خوب است و اگر فشار کم باشد به معنی بد بودن هواست.
  • بادسنج سرعت باد و جهت باد را اندازه گیری می کند.
  •  Tipping Bucket یا بارش‌سنج برای اندازه‌گیری میزان بارندگی که بصورت دوره‌ای در ایستگاه‌های هواشناسی خودکار استفاده می‌شود.
  • رطوبت سنج که میزان رطوبت هوا را اندازه‌گیری می‌کند.
  • Drifter Buoy جریان، دما و فشار سطح اقیانوس را اندازه‌گیری می‌کند.

دفاع و هوافضا

کاربرد سیستم‌های الکترونیکی در برنامه‌های دفاعی و هوانوردی عبارتند از :

  • سیستم‌های پرتاب موشک
  • راکت انداز برای فضا
  • سیستم‌های هواپیما
  • کنترل کننده‌های کابین خلبان
  • رادارهای نظامی
  • بوم بَریِر (Boom Barrier) یا بوم گیت برای کاربردهای نظامی (راه بندهای ماشین برای عبور قطار، ورودی‌های فرودگاه و پایگاه های نظامی)
  • خودرو
  • سیستم آنتی کولیژن یا سیستم جلوگیری از برخورد
  • کنسول سرگرمی در خودرو
  • سیستم ترمز ABS
  • سیستم کروز کنترل
  • کنترل کشش
  • تنظیم کننده‌های پنجره
  • واحد کنترل الکترونیکی یا همان ECU
  •  سیستم کیسه‌های هوا (Airbag)

الکترونیک در صنعت

با توجه به مطالب ذکر شده در مورد استوماسیون سازی صنعتی، می‌توان تاحدودی متوجه نقش مهم الکترونیک در صنعت شد. الکترونیک در صنعت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌است. نیروی محرک اصلی کل صنعت الکترونیک بخش صنایع نیم‌رسانا و هادی‌ها است.

شركت‌های بزرگی نظیر‌ ای بی ام، اینتل، موتورولا، فیلییس، سونی و … فناوری‌های متفاوتی را در این صنعت توسعه و بهبود می‌دهند. صنعت الكترونیك علاوه بر گستره وسیع خود، هسته و سنگ بنای بسیاری از صنایع و فناوری‌ها به‌ویژه فناوری اطلاعات محسوب می‌گردد. قطعات و دستگاه‌های الكترونیكی شامل انواع سنسورها و دتكتورها، دستگاه‌های مختلف مخابراتی، سیستم‌های صوتی و تصویری و هزاران سیستم دیگر استفاده روز افزونی در سایر صنایع دارند.


مدار الکتریکی

مدار الکتریکی قطعه‌ای است که بار منفی را از منبع در سیم انتقال میدهد و دوباره به منبع بر می‌گرداند به صورت خلاصه و دقیق اگر قطعات تشکیل دهنده مدار، الکتریکی باشند، مدار الکتریکی نامیده می‌شود و اگر برخی از قطعات، الکتریکی و برخی الکترونیکی باشند، مدار الکترونیکی است.

مدارهای الکتریکی خطی نوعی از این مدارها هستند که از یک منبع جریان یا ولتاژ و عناصر خطی همانند مقاومت تشکیل می‌شوند.

هر مدار الکتریکی از مؤلفه‌های زیر تشکیل شده‌است:

  • یک منبع تغذیۀ مانند باتری یا مولد
  • سیم‌ها یا نوارهای ارتباط دهنده مدار، که از یک ماده رسانای الکتریسیته خوب مانند مس ساخته می‌شوند.
  • قطعات مداری همچون خازن، مقاومت، القاگر، دیود، ترانزیستور و در نهایت وسیله نارسانا که بین سیم قرار گیرد.
الکترونیک فیلم آموزش الکترونیک کلاس الکترونیک دوره الکترونیک آموزشگاه الکترونیک دانلود رایگان آموزش الکترونیک
ارسال پیام در واتساپ