منو

آموزش باز کردن لپ تاپ (نوت بوک)

کامپیوتر و لپ تاپ

لازم است که شما هر ۶ ماه قاب لپ تاپ را برای سرویس کردن فن ها و گرد و غبار گیری باز کنید و تمیز کنید. در آموزش باز و بسته کردن لپ تاپ شما یاد میگیرید که روی نظم خاصی قطعات را درآورده و سپس هر یک را در جای خود قرار دهید. البته بسته به استفاده هر نوت بوک که در محیط گرد و غبار بوده یا ایزوله تر یا تعداد ساعت روشن ماندن لپ تاپ باید خمیر سلیکون روی پردازنده ها نیز مجدد اضافه شود.

آموزش باز کردن لپ تاپ (نوت بوک)
دسته‌بندی: کامپیوتر و لپ تاپ

آموزش باز کردن لپ تاپ (نوت بوک)

روش بازکردن لپ تاپ ها زیاد پیچیده نیست ولی اگر برخی نکات را رعایت نکنید اشکالی ممکن است برای دستگاه خود بوجود آورید. بنابراین سعی کنید مراحل بازکردن نوت بوک را یکبار کامل مطالعه کنید و بترتیب هر یک را پیش ببرید.

چرا باید لپ تاپ را باز کنیم؟

  • تمیز کردن هیت سینک ها و فن ها
  • سرویس کاری و بادگیری پایه های آی سی های مین برد
  • باد گیری روی اسپیکرها و دریچه های USB و LAN و VGA
  • تعویض خمیر سلیکون پردازنده و پد سلیکون چیپ گرافیک
  • گریس کاری لولا و آچار کشی آن
  • ارتقاء هارد دیسک و تبدیل آن به SSD یا تعویض هارد
  • افزایش رم و ارتقاء RAM

بازکردن لپ تاپ

چه موقع لپ تاپ نیاز به سرویس کاری دارد؟

خیلی مهم است که بدانید داخل لپ تاپ مانند کیس کامپیوتر دارای سیستم خنک کننده مانند فن و خمیر سلیکون و هیت سینگ است. بسته به حالت استفاده همانطور که هر چند وقت داخل کیس را باز میکردیم و با جارو برقی یا پمپ باد خاک گیری میکردیم نیز باید لپ تاپ را نیز تمیز کنیم.

نکته این است که اگر لپ تاپ در محیط گرد غبار مانند روی فرش، یا میزی که خاک دارد استفاده شود نیاز به سرویس سالانه دارد. چرا که قطعات داخلی نوت بوک ها ریز تر و حساس تر هستند.

اگر سیستم خنک کنندگی بدرستی کار نکند و گرد و غبار باعث کند شدن سرعت فن شود یا خمیر سلیکون بکار رفته روی پردازنده ها و چیپ ست ها خشک شود حتما در طولانی مدت به مشکل خرابی لپ تاپ میخورید.

در زمان تعویض خمیر سلیکون CPU در لپ تاپ از بهترین خمیر سلیکون کربنی و پد سلیکونی مرغوب برای چیپ گرافیکی VGA استفاده کنید که در دمای بالا انتقال حرارت به هیت سینگ و خنک شدن آن بدرستی انجام شود و حتما خمیر سلیکون قبل را کامل پاک کنید.

بنابراین سرویس کاری نوت بوک خود را جدی بگیرید و اگر خودتون از عهده آن بر نمی آیید به مراکز کامپیوتری و تعمیرگاه لپ تاپ بسپارید.

دسته بندی لپ تاپ ها و نحوه باز کردن هر یک:

معمولا لپ تاپ ها کیس شبیه به یکدیگر دارند. برخی از لپ تاپ های باریک مانند مک بوک ایر بعلت طراحی خاصی که دارند از چهار سو های نازک تر و تیز تر باید استفاده کرد.

ولی نوت بوک هایی مانند ایسوس، دل، توشیبا، ایسر و سونی با بازکردن پیچ های پشت براحتی قابل تشریح هستند.

نکته: پیچ های بکار رفته برای باز کردن لپ تاپ ها ممکن است از لحاظ قدی سایزهای متفاوتی داشته باشند. بنابراین وقتی پیچی را باز میکنید در کشوهای مخصوص برای بستن نگهداری کنید. ممکن است برخی نوت بوک ها دارای دو یا سه سایز پیچ بلند و کوتاه داشته باشد.

آموزش بازکردن نوت بوک

ابزارهای مورد نیاز برای باز کردن لپ تاپ

  • چهار سو در سایز های PH1 , PH2
  • قاب باز کن پلاستیکی

البته بهتر است بعلت وجود تعداد پیچ های زیاد از پیچ گوشتی برقی با همین اندازه نوک استفاده کنیم.

نکته: اگر از پیچ گوشتی برقی استفاده مکنید حتما ترچ داشته باشد که برای بستن پیچ هرز نشود. این نوع پیچ گوشتی ها هنگام سفت شدن پیچ دیگر فشار به پیچ نمی آورند. بنابراین پیچگوشتی بعد از سفت کردن پیچ درجا میچرخد.

نکته: باز کردن لپ تاپ بهتر است توسط متخصص صورت بگیرد

در صورت موجود بودن دفترچه راهنما یا سرویس منوال لپ تاپ راحتر این کار انجام میشود که در سرویس منوال تمامی مراحل باز کردن و بستن لپ تاپ توضیح داده شده و عکس از تمامی مراحل گذاشته شده است.

تیکه های مختلف لپ تاپ

  • آداپتور
  • کابل برق
  • باتری
  • دستگاه لپ تاپ

آموزش باز کردن لپ تاپ

نکته : دقت کنید در صورت مبتدی بودن از تمامی مراحل باز کردن لپ تاپ عکس بگیرید

  1. ابتدا آداپتور لپ تاپ اگر وصل هست، جدا کنید.
  2. خارج کردن باتری لپ تاپ:

 برای خارج کردن باتری معمولا دکمه ای با حالت ثابت یا فنری در بالای باتری لپ تاپ قرار گرفته که برای درآوردن باتری لپ تاپ  از آن استفاده میکنیم.

نکته: در برخی از لپ تاپ ها ممکن است باتری داخل قاب (کیس لپ تاپ) قرار گرفته باشد که آن از طریق سوکت یا کابل به مادربرد لپ تاپ متصل است که بعد از باز کردن لپ تاپ لازم است سوکت باتری لپ تاپ یا کابل باتری لپ تاپ را از روی مادربرد جداکنیم و آن را جدا کنیم.

  1. کلید پاور لپ تاپ را چند ثانیه نگه دارید، که برق روی مادربرد لپ تاپ، تخلیه شود؛ تا آسیبی به دستگاه نرسد.
  2. معمولا در برخی از لپ تاپ ها درب های کوچکی پشت قاب آنها است که لازم است برای برداشتن کیس (قاب) لپ تاپ آنها را ابتدا جدا کنیم. این درپوش ها برای دسترسی سریعتر به وایرلس، رم و یا هارد دیسک تعبیه شده است.
  3. جدا سازی هارد لپ تاپ که در بعضی از دستگاها بعد باز کردن پیچ نگه دارنده هارد بصورت کشویی به جهت مختلف هارد جدا میشود و حتما به آرامی این کار را انجام دهید که به هارد و برد لپتاپ آسیبی وارد نشود و در بعضی از لپ تاپ ها هارد به صورت هارد ssd بر روی مین برد وجود دارند؛ یا بصورت آنبرد روی مادربرد و یا بصورت برد که قابل تعویض میباشد بر روی مادربرد لپ تاپ قرار میگیرد.

حالت شیار رم لپ تاپ و جازدن آن

راتعویض رم لپ تاپ

  1. جدا سازی رم در صورت آنبرد نبودن رم بر روی مادربرد لپ تاپ در اسلات رم لپتاپ که دو پین در دو طرف رم جود دارد که با کشیدن آن به آرامی میتوان رم از اسلات جدا میشود و باید دقت کنیم که آسیبی به رم لپ تاپ نرسد قطعات روی رم ریز وخیلی حساس میباشند.
  2. جدا سازی برد وایرلس لپ تاپ که یک پیچ دارد و با بازکردن آن برد وایرلس را از سوکت روی مادربرد جدا میکنیم و دو سیم آنتن که روی برد وایرلس هست را جدا میکنیم دقت کنید که سیم آنتن را بدرستی و آرامی از سوکت روی برد جدا کنید.
  3. شروع به باز کردن پیچهای لپ تاپ میکنیم

نکته: باید مواظب باشید پیچها با هم مخلوط نشوند بدلیل اینکه پیچها سایزهای مختلفی دارند هر کدام برای قسمتهای خاصی از لپ تاپ طراحی شده است و در بعضی از لپ تاپ ها سایز پیچ بر روی قاب لپ تاپ هک شده است.

در صورت فراموش کردن جای پیچ های لپ تاپ نقشه جای پیچها را روی کاغذ بکشید و پیچها را روی جای مشخص شده بچسبانید تا در زمان اسمبل کردن لپ تاپ دچار مشکل نشوید.

دقت کنید در بعضی جاها پیچ ها مخفی بوده زیر باتری یا زیر درایو و یا برچسب روی آنها یا به صورت پلاستیکی روی پیچها می باشد باید تمامی پیچهای لپ تاپ بازشوند تا براحتی بتوانیم قاب لپ تاپ را باز کنیم.

  1. کیبرد لپ تاپ را جدا کنید درصورتی که کیبرد قابلیت جدا شدن داشته باشد که چند پین در اطراف کیبرد وجود دارد که با آزاد کردن پینها کیبرد به راحتی جدا میشود و در بعضی از دستگاها از زیر پیچ نگه دارنده کیبرد دارد که باید باز شود

تعویض کیبورد لپ تاپ

دقت کنید بعد باز شدن کیبرد مراقب کابل فلت کیبرد لپتاپ باشید و به آرامی کیبرد را از لپ تاپ جدا کنید و بعد کابل را از سوکت روی مادربرد لپتاپ جدا کنید که سوکت ها مدل های مختلفی دارد دو پین در دو طرف آن که با کشیدن پین به سمت جلو کابل رها میشود و یا به صورت کشویی یا سوکتی میباشد .

بازکردن کیبورد لپ تاپ

در بعضی از دستگاها کیبرد لپ تاپ به راحتی جدا نمیشود و روی قاب لپ تاپ پیچ شده یا بصورت پرس پلاستیکی روی قاب چسبیده است که با باز کردن لپ تاپ و جدا سازی قاب میتوان آن را باز کرد.

  1. کابل فلت قسمت کلید پاور لپ تاپ که روی برد لپ تاپ وصل هست را از سوکت روی مادربرد جدا میکنیم و در بعضی لپ تاپ ها روی کیبرد یا متصل به کیبرد است.
  2. کابل فلت تاچ پد موس را که روی مادربرد لپ تاپ بصورت سوکتی هست را جدا کنید که در بعضی از لپتاپها متصل به کیبرد میباشد.
  3. دیسک درایو یا بلوری دیسک درایو را جدا کنید که در بعضی از لپتاپ ها کشویی هست را جدا کنید. در بعضی از لپ تاپ ها پیچ جدا سازی روی لپ تاپ میباشد و در بعضی از لپ تاپ ها پیچ در زیر قاب که باز میشود هست و لپ تاپ های جدید دیسک درایو ندارند.
  4.  تمامی پیچ های قاب لپ تاپ را که باز کردین و قطعات را جدا سازی کردین شروع به باز کردن قاب لپ تاپ میکنید که با قاب باز کن پلاستیکی اطراف قاب لپ تاپ را باز میکنیم که پین های زیادی دارد که باید به آرامی باز شود و احتیاط کنیم که به قاب آسیبی نرسانیم و به هیچ عنوان با فشار زیاد این کار نکنیم چون این کار به راحتی باید انجام شود.

در صورت باز شدن قاب آن را به آرامی جدا کنید که اگر کابلی از زیر متصل به قاب است به آن آسیبی نرسد و جدا شود.

  1. بعد از جدا سازی قاب رو یا  قاب زیر لپ تاپ در صورت مشاهده کابل های دیوایس های دیگر مانند باطری در صورت داخلی بودن و یا کابل فلت صفحه نمایش lcd که سعی کنید به آرامی  کابل را ازسوکت جدا کنید که به کابل یا سوکت آسیبی نرسد یا کابل فلت یوس اس بی در بعضی لپ تاپ ها و جدا کردن کابل سوکت آداپتور در صورت کابلی بودن.

بازکردن قاب لپ تاپ

  1. جدا سازی فن پیچ فن را باز کنید و سیم فن را از روی برد که سوکتی است از روی مادربرد لپ تاپ جدا کنید در بعضی از لپ تاپ ها فن متصل به هیت سینگ خنک کننده است باید هیت سینگ روی مادربرد لپ تاپ هم باز شود تا بتوانیم فن را جدا کنیم .

بازکردن لپ تاپ

روش تمیز کردن گرد و غبار فن

تمیزکردن فن

  1. در آخر پیچهای روی مادربرد را که با علامت روی مادربرد لپ تاپ مشخص شده را باز میکنیم و به آرامی مادربرد لپ تاپ را در می آوریم. در تعمیرگاه لپ تاپ معمولا از پیچ گوشتی برقی برای باز و بسته کردن لپ تاپ استفاده میشود.

بازکردن لپ تاپ 

مهمترین اشکالات در بازکردن لپ تاپ، برداشتن مادربرد لپ تاپ و باز کردن صحیح پیچ ها میباشد. البته در دوره آموزش تعمیر لپ تاپ شما با روش بازکردن انواع لپ تاپ های مختلف مانند مک بوک و توشیبا و دل بصورت عملی انجام میشود. سعی کنید اگر میخواهید خودتان این کار را انجام دهید حتما با صبر و دقت انجام دهید.

کامپیوتر و لپ تاپ روش بازکردن لپ تاپ آموزش بازکردن نوت بوک
ارسال پیام در واتساپ