منو

آموزش تعمیر لامپ کم مصرف

الکترونیک

وقتی با ساختار یک لامپ کم مصرف آشنا شویم میتوانیم براحتی آنرا بشناسیم، عیب یابی و تعمیر کنیم. طرز کار لامپ های فلورسان فشرده (C.F.L) که به لامپ های کم مصرف معروفند مانند لامپ های مهتابی است. دو طرف لوله ای شیشه ای که درون آن با بخارر جیوه و گاز آرگون پر شده است، الکترودها قرار دارند. وقتی جریان برق برقرار می شود الکترون ها از میان گاز داخل لوله شیشه ای از یک الکترود به الکترود دیگرر جریان پیدا می کند.

آموزش تعمیر لامپ کم مصرف
دسته‌بندی: الکترونیک

آموزش تعمیر لامپ کم مصرف

روش تعمیر لامپ کم مصرف برای افرادی که خدمات الکتریکی دارند و یا فروشنده این محصول هستند مهم است. در بخش آموزش تعمیر لامپ کم مصرف،‌ ساختار کارایی لامپ و طریقه ساخت لامپ کم مصرف مورد بررسی قرار میگیرد. شناخت لامپ های کم مصرف چینی و ایرانی در اموزش تعمیر برد لامپ کمک بزرگی میکند.

آموزش تعمیرات لامپ کم مصرف

لامپهای کم مصرف همان لامپهای فلورسنت هستند که به فلورسنت فشرده یا CFL معروفند در حجم کوچکتر و با تکنولوژی پیشرفته ترساخته می شوند. فرایند ایجاد نور مرئی در این لامپها بوسیله ایجاد اشعه UV در طول موجهای بین 185 تا 7/253 نانومتر بوجود می آید با این تفاوت که ضخامت شیشه در لامپ کم مصرف حداقل یک میلیمتر است که تا 4/1 میلیمتر هم افزایش می یابد ترکیبات این شیشه بگونه ای در نظر گرفته شده است که با داشتن یک میلیمتر ضخامت تمام طول موجهای کمتر از 300 نانومتر یا جذب یا منعکس خواهد شد به عبارت دیگر اشعه ماوراء بنفش ایجاد شده در درون لامپ کم مصرف امکان خروج از دیواره شیشه ای آنرا ندارد ودر فسفر سانس در نظر گرفته شده در ساخت این نوع لامپ با ترکیبات قلیایی خاکی نادر ساخته شده که درصد جذب UV آن بالا و پایداری آن در مقابل این پرتو بسیار بیشتر از پودرهای دیگر است.

طریقه تعمیر لامپ کم مصرف

طرز کار لامپ های فلورسان فشرده (C.F.L) که به لامپ های کم مصرف معروفند مانند لامپ های مهتابی است، دو طرف لوله ای شیشه ای که درون آن با بخار جیوه و گاز آرگون پر شده است، الکترودها قرار دارند. وقتی جریان برق برقرار می شود الکترون ها از میان گاز داخل لوله شیشه ای از یک الکترود به الکترود دیگر جریان پیدا می کند. جریان الکترون ها بخار جیوه را برانگیخته کرده و موجب می شود الکترون ها که در مدار خاصی به دور هسته می گردند به تراز بالاتر بروند. الکترون ها در این حالت انرژی بیشتر و پایداری کمتری دارند و انرژی اضافی را به صورت نور ماورای بنفش می تابانند و به مدار اولیه بر می گردند.

همچنین سطح داخل لوله شیشه ای با فسفر پوشیده شده است و نور ماورای بنفش تابیده شده از اتم های جیوه که نامرئی است به لایه فسفر تابیده و فسفر آن را به صورت نور مرئی تابش می کند. طیف نوری لامپ های کم مصرف با لامپ های معمولی متفاوت است اما در سال های اخیر با تغییر فرمول فسفر مورد استفاده، لامپ هایی با طیف نوری شبیه لامپ های معمولی تولید شده است که نور زرد رنگی دارد.

 آموزش روش عیب یابی برد لامپ و تعمیر لامپ کم مصرف

لامپ ها از دو قسمت تشکیل می شوند:

قسمت حباب قسمت حباب (شیشه) که داخلش مواد فلورسنت است (مانند لامپ مهتابی)

قسمت سویچینگ

در ادامه آموزش تعمیرات لامپ های کم مصرف به بررسی قطعات داخلی می پردازیم، ولتاژ متناوب 220 ولت بعد از ورود به مدار به وسیله یک پل دیود و خازن یکسو و صاف شده به دو ترانزیستور سویچینگ اعمال می شود و دو ترانزیستور های سویچینگ این ولتاژ دی سی را به ولتاژ ac تقریبا مربعی با فرکانس بالا تبدیل میکنند. سپس این ولتاژ به یک سلف اعمال میگردد (در لحظه اول) و ولتاژ زیادی بوجود می اید این ولتاژ به سیم های حباب (سیم های داخل مهتابی) اعمال شده و باعث فعال شدن مواد فلورسنت می شود بعد از یک زمان بسیار کوتاه که سلف میرا شد همه چیز به حالت عادی برمیگردد و لامپ روشن می ماند.

  • فیلامان لامپ تست شود: با مولتی متر باید مقدار مقاومت مشخصی داشته باشد، اگر اتصال کوتاه باشد لامپ سوخته و غیر قابل تعمیر است.
  • فیوز مدار تست شود: باید اتصال کوتاه باشد در غیر این صورت فیوز سوخته که میتوانیم یک تک سیم را جایگزین آن کنیم.
  • دیود های تغذیه مدار با اهم متر تست شوند: پل دیودی
  • تمامی خازن های مدار تست شوند: خازن های الکترولیتی نباید باد کرده باشند، اگر این خازن ها از نظر ظاهری سالم بودند با اهم متر هم تست میکنیم به این صورت که اهم متر باید حالت اتصال بی نهایت (OL) را نشان دهد.
  • دیود های روی بیس و امتر ترانزیستور را ابتدا از مدار خارج کرده و خارج از مدار تست میکنیم زیرا اگر روی برد باشند از هر دو طرف از خود مقاومت نشان میدهند زیرا با دو مقاومت موازی هستند.
  • مقاومت های روی کولکتور بیس امیترا با اهم متر تست شوند: بهتر است که مقاومت ها از مدار خارج شود، اگر مقاومت ها روی برد لامپ تست شوند، مقداری را که اهم متر نشان میدهد با مقداری که روی خود مقاومت نوشته باید کمی کمتر یا بیشتر باشد اگر بیش از 20 واحد اختلاف داشتند، یعنی مقاومت سوخته است.
  • دیگر مقاومتها و دیود های داخل مدار با اهم متر تست شوند.
  • دو عدد ترانزیستور های مدار تست شوند.
  • دیاک مدار تست شوند: این قطعه شبیه دیود بوده فقط خط مشخص کننده اند و کاتد را ندارد، که باید با تستر خودش اندازه گیری شود.

برای تعمیر برد لامپ کم مصرف لازم است که ابتدا آموزش الکترونیک را بگذرانیم و سپس بعد از شناخت قطعات روی لامپ به عیب یابی و تعمیر آن بپردازیم. آموزش تعمیر لامپ ال ای دی نیز به همین صورت میباشد. تکنولوژی LED امروزه در اکثر لامپ های جدید بکار رفته است.

الکترونیک آموزش تعمیر لامپ روش تعمیر لامپ کم مصرف اموزش تعمیر لامپ کم مصرف
ارسال پیام در واتساپ