منو

آموزش تعمیر موبایل مبتدی فصل ۲

موبایل و تبلت

در این فصل از آموزش تعمیر گوشی شما با ابزارهایی که مختص به تعمیرات موبایل هست آشنا میشوید. این ابزارها برای شروع کار تعمیر موبایل مهم است و در مقاله ای دیگر نیز برای شما ابزارهای تعمیر موبایل و لپ تاپ را آورده ایم و کار هر یک را شرح داده ایم. اینجا نیز ابزارهایی که یک تعمیرکار موبایل برای تجهیز یک میز و تعمیرگاه موبایل لاز است آورده شده است.

آموزش تعمیر موبایل مبتدی فصل ۲
دسته‌بندی: موبایل و تبلت

آموزش تعمیر موبایل مبتدی فصل ۲

از بخش های مهم در تعمیرگاه موبایل ابزارهایی است که تعمیرکار باید با استفاده از آنها گوشی را تعمیر کند. رویهم دو چیز در تعمیر گوشی مهم است یکی دانش فنی و دیگری ابزار مناسب. در این فصل شما را با ابزارهای مهم در تعمیر موبایل آشنا میکنیم. کارآموزان لازم دارن در آموزش تعمیر موبایل با کلیه این ابزارها براحتی کار کنند و سعی کنید روی بردهای معیوب برای شروع تمرین کنید.

ابزارهای تعمیر موبایل

1-14- مولتی متر

مولتی متر دستگاهی است برای مشاهده چندین کمیت الکتریکی از قبیل ولتاژ، اختالف پتانسیل، جریان و مقاومت الکتریکی که میتوان با آن سلامت قطعات یا مشخصات یک قطعه را ارزیابی کرد. مولتیمتر ها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال وجود دارند. نوع دیجیتال آن برای مصارف گوناگونی طراحی می شوند.

به وسیله یک سلکتور مدور بین کمیت های الکتریکی میتوان بر حسب نیاز گردش کرد. برای استفاده از این وسیله لازم است با هر کدام از این کمیت ها آشنا بوده و برای هر یک، واحد مشخص اندازه گیری تعیین شود.

انواع مولتی متر

1- مولتی متر آنالوگ

در ظاهر مولتی متر آنالوگ یا عقربه ای معمولا از یک صفحه با تعدادی خطوط مدرج، یک عقربه که می تواند روی خطوط مدرج حرکت کند، یک سلکتور، تعدادی ترمینال، یک پتانسیومتر تنظیم صفر و دو سیم رابط تشکیل می شود. مانند:

مولتی متر

در مولتی متر مورد نظر روی صفحه، برای کمیتهای مختلف در چهار ردیف قوس های مدرج تعیین شده است که هر ردیف به درجات مختلف تقسیم شده است. روی صفحه علائم V برای اختالف پتانسیل، A برای شدت جریان، Ω برای مقاومت الکتریکی، AC برای جریان متناوب و  DC برای جریان مستقیم به کار رفته است. معمولا درجه بندی مربوط به مقاومت الکتریکی از راست به چپ و سایر درجه بندی ها از چپ به راست می باشد.

2- مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال کمیت های اندازه گیری شده را به صورت رقم و یا ارقامی بر روی صفحه نمایش نشان میدهد و معمولاً واحد کمیت اندازه گیری شده را نیز به طریق مناسبی نمایش میدهد.

مولتی متر

طرز کار مولتی متر دیجیتال

روی صفحه این نوع از مولتی متر قسمت های زیر مشاهده می شود:

  1. صفحه دیجیتال: مقدار مورد اندازه گیری را نشان می دهد.
  2. کلید انتخاب یا سلکتور: یک کلید چرخان است که حالت کاری مولتی متر به وسیله آن مشخص می شود.
  3. ترمینال ها و دکمه های تنظیم کننده: توسط دو پراپ قرمز و مشکی، سیگنال مورد اندازه گیری را با آن متصل کرد.

الف) اندازه گیری مقاومت: کلید سلکتور را روی بیشترین پله (Range) مقاومت قرار میدهیم. فیش سیاه رنگ را درون ترمینال (-) یا COM مشترک و فیش قرمز به درون ترمینالی که مربوط به مقاومت یا (+) است قرار میدهیم. سر دیگر آنها را به طرز مناسبی به طرفین مقاومت مورد نظر وصل میکنیم و مقاومت را میخوانیم.

ب) اندازه گیری ولتاژ مستقیم: سلکتور را بر روی Dc آورده و فیش سیاه رنگ را درون ترمینال COM و فیش قرمز را درون ترمینال (+) یا ترمینالی که مربوط به ولت است قرار میدهیم. سر دیگر آنها را به طور مناسب به قطبین مولد یا دو نقطه از مدار وصل میکنیم و ولتاژ را اندازه گیری میکنیم.

ج) اندازه گیری شدت جریان مستقیم: یکی از فیش ها را به COM و دیگری را به mA وصل و دو سر فیش را هم به قطبین مولد یا دو نقطه از مدار متصل میکنیم و شدت جریان را اندازه گیری میکنیم. برای اندازه گیری شدت جریان های بیش از 300mA  تا 10A فیش قرمز رنگ را درون ترمینال  10A قرار میدهیم.

د) اندازه گیری ولتاژ متناوب: کلید سلکتور را روی 𝑉𝐴𝐶 و یکی از فیش ها را درون ترمینال COM و دیگری را به ترمینال مربوط به ولت وصل میکنیم.

ه) اندازه گیری شدت جریان متناوب: فیش سیاه رنگ را درون ترمینال COM و فیش قرمز را درون ترمینال مربوط به mA وصل میکنیم. یا در صورت لزوم به ترمینال 10A وصل میکنیم.

و) اطمینان از اتصال یا عدم اتصال با استفاده از رنج بازر (بوق اتصال یاب): سلکتور را روی رنج بازر قرار داده سپس دو سر پراپ ها را به ابتدا و انتهای مسیر مورد نظر متصل می کنیم. اگر صدای بوق شنیده شد، مسیر مورد نظر سالم بوده و دچار قطعی نمی باشد.

باطری های موبایل همه 3.7 ولت می باشد. این رنج در 2 ولت جا نمی شود. پس از 20 ولت دی سی استفاده می کنیم.

  • نحوه قرار گیری ولت متر در مدار به صورت موازی است. زیرا ولت متر ها دارای مقاومت داخلی بسیار زیاد بوده و سری کردن آن ها بین دو نقطه از مدار، آن دو نقطه را از هم قطع می کند.
  • نحوه قرار گیری آمپر متر در مدار به صورت سری است. زیرا آمپر متر ها دارای مقاومت داخلی بسیار کم و نزدیک به صفر بوده و موازی کردن آن ها بین دو نقطه از مدار، باعث اتصال کوتاه آن دو نقطه می شود.
  • اهم متر نیز مانند ولت متر در مدار به صورت موازی قرار می گیرد. هنگام اهم گیری هیچ ولتاژی نباید در مدار وجود داشته باشد.
  • همواره رنج انتخاب شده باید از ماکسیمم دامنه سیگنال ورودی بیشتر باشد. زیرا در غیر این صورت، حالت سر ریز پیش می آید و دستگاه حالت بی نهایت را نشان می دهد

آموزش مولتی متر

2-14- هیتر

هیتر دستگاهی است که با تولید گرما و باد قابل تنظیم به ما کمک می کند تا یک سری از قطعات موجود روی برد موبایل را جدا کرده و یا نصب نمائیم. هیترها معمولا دارای دو عدد ولوم برای تنظیم دما و هوا می باشند. در آموزش تعمیر موبایل هیترکاری امری مهم است که کارآموزان لازم دارند با انواع هیتر آشنا شده و تمرین کنند.

هیتر

دمای مورد نیاز برای قطعات SMD (خازن، سلف، مقاومت) دمایی بین 350 تا 380 درجه سانتیگراد است و دمای مورد نیاز برای جداسازی و نصب Ic ها (SMD,BGY,BGA) دمایی بین 400 تا 431 درجه سانتیگراد می باشد (چون IC ها یک محافظ سرامیکی دارند دمای بیشتری نیاز است).

حالت هیتر

نکته: شلنگ و المنت (به دلیل شکنندگی زیاد بر اثر دمای بالا) دستگاه قابل تعویض می باشند.

نکته: برای خاموش کردن هیتر همیشه ولوم دما را روی پایین ترین درجه یا صفر قرار می دهیم زیرا در موقع روشن شدن به یکباره داغ نشود. ولوم هوا نیز روی بالاترین درجه قرار می گیرد تا پمپ همیشه فعال باشد.

3-14- هویه آنتی استاتیک (ضد بار الکتریکی)

هویه آنتی استاتیک به دلیل نداشتن میدان بار الکتریکی در اطراف نوک خود بهترین وسیله برای لحیم کاری های نقطه ای بر روی گوشی تلفن همراه می باشد. مانند نصب انواع سوکت ها، سیم کشی روی برد، نصب LCD های لحیمی و این دستگاه در دمای 400 درجه سانتیگراد کار می کند.

نکته: هویه هایی را که یکسره به برق وصل می کنیم به دلیل آن که درون مدار داخلی آن میدان مغناطیسی ایجاد می شود، برای IC ها مضر است.

هویه آنتی استاتیک

4-14- سشوار صنعتی

برای جدا و نصب کردن سوکت ها و قطعاتی که در آن ها از پلاستیک استفاده شده مورد استفاده قرار می گیرد. مانند سوکت های سیم کارت، شارژ، سوکت LCD و... . دمای کار کرد این دستگاه به 350 و یا حتی تا 411 درجه سانتیگراد می رسد.

سشوار صنعتی

نکته: برای قطعات یا بردهایی که رطوبت دارند، سشوار امکان دارد این بردها را از بین ببرد که معمولا برد باد می کند.

نکته: از سشوار برای IC ها استفاده نمی شود زیرا که قطعات مجاور لق شده و با دست خوردن جا به جا می شوند.

نکته: از سشوار نباید برای برد های آب خورده و رطوبت دیده استفاده شود.

نکته: خروجی هوای سشوار زیاد و حرارتش پخش می شود پس برای قطعات پلاستیکی بیشتر کاربرد دارد، زیرا باعث ذوب شدن این قطعات نمی شود. به این دلیل که پلاستیک داغ شده همزمان با دمیده شدن باد سشوار با شدت، فرصت خنک شدن دارد.

5-14- گیره برد

برای ثابت نگه داشتن برد در هنگام کار با هیتر یا هویه مورد استفاده قرار می گیرد. گیره ها دارای دو نوع سبک و سنگین می باشند.

  1. گیره سنگین: به علت سنگین بودن، برد را بهتر نگه می دارد ولی چون ارتفاعش بلند است دسترسی به برد مشکل می باشد.
  2. گیره سبک: این گیره سبکتر است ولی ارتفاعش کم بوده و دسترسی به برد راحت تر است.

گیره

6-14- خمیر فلکسی

خمیر فلکسی یک خمیر رسانای گرما می باشد که در هنگام کار با هیتر یا هویه مورد استفاده قرار می گیرد. مایع فلکسی نیز وجود دارد که کیفیت آن از خمیر فلکسی پایین تر است.

خمیر فلکسی

7-14- سیم قلع سیم لاکی و سیم قلع کش

سیم قلع و سیم لاکی برای مواردی مثل سیم کشی کردن روی برد مورد استفاده قرار می گیرند. سیم قلع مناسب برای کار موبایل، معمولا سایز 0.3 می باشد.

سیم قلع کش برای جمع آوری قلع اضافه از روی برد مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم قلع کش

8-14- خمیر قلع

از این خمیر برای اضافه کردن قلع در هنگام فعالیت هایی همچون شابلون کاری استفاده می شود.

خمیر قلع

9-14- انواع آچارها

از آچارها برای باز کردن پیچ های روی قاب دستگاه استفاده می شود به آچار های مورد استفاده در گوشی ها آچار T گفته می شود T6-T5-T3 چهارسوی معمولی

آچار موبایل

10-14- پنس

پنس برای برداشتن و جاگذاری قطعات در هنگام کار با هیتر یا هویه مورد استفاده قرار می گیرد. پنس دارای دو نوع می باشد.

  1. آنتی استاتیک
  2. معمولی

همچنین پنس از نظر ظاهری نیز دو نوع می باشد

  1. سر صاف
  2. سر کج

پنس

11-14- دستگاه التراسونیک (Ultra Sonic)

کار دستگاه آلتراسونیک در ابزار تعمیرگاهی موبایل شست و شو و سرویس خودکار برد می باشد. مراحل انجام این سرویس به این ترتیب انجام می شود که درون مخزن دستگاه را به اندازه 1/3 سطح ظرف با مایع الما و آب مقطر به نسبت 2/10 پر می کنیم. سپس برد دستگاه را از قطعاتی که در مقابل آب خوردگی حساس هستند جدا می کنیم (میکروفون، دوربین، Speaker ،lcd و...) سپس برد را درون دستگاه قرار داده و هر طرف برد را بسته به نوع آب خوردگی آن از 5 تا 15 دقیقه می شوییم. سپس برد را از درون دستگاه خارج کرده و با استفاده از مسواک و آب شست و شو می دهیم. سپس با استفاده از دستگاه دمنده باد به طور کامل خشک می نمائیم (خشک کردن از هر 4 طرف انجام شود). سپس با استفاده از مسواک و تینر 20000 (فوری) اقدام به سرویس برد می کنیم. پس از آن با استفاده از هیتر با دمای کاملا کم و هوای زیاد برد را خشک کرده و آن را به میزان 30 تا 45 دقیقه در گوشه ای قرار می دهیم تا کاملا خشک شود.

دستگاه آلتراسونیک

15- قلع مردگی (لحیم سردی)

در گوشی ها بر اثر ورود رطوبت، گرد و خاک و رسوب در پایه های اتصال قطعات که از جنس قلع می باشند، ترک های ریزی به وجود می آیند که باعث قطع شدن مسیر ارتباطی آن پایه می شوند. به این حالت قلع مردگی گفته می شود.

لحیم کاری

1-15- رفع قلع مردگی

برای این کار از گرمای هیتر، سشوار صنعتی و یا هویه استفاده می شود.

حالت قلع مردگی

16- شابلون کاری (پایه سازی IC های BGA)

شابلون کاری توسط ورق هایی به اسم شابلون و خمیر شابلون انجام می شود. شابلون کاری برای صاف و یک اندازه کردن پایه IC BGA مورد استفاده قرار می گیرد.

شابلون موبایل

17- منبع تغذیه

دستگاهی است که قادر است از یک ورودی ولتاژ AC در محدوده معین، ولتاژهای DC مختلف (قابل تنظیم) با سطوح جریان مختلفی تولید نماید. در کلاس آموزش موبایل کامتک شما کلیه این ابزارها را مشاهده میکنید و میتوانید با هر یک از روی برد گوشی تمرین کنید.

منبع تغذیه

1-19- تست جریان کشی گوشی ها

برای تست جریان کشی گوشی ها از منبع تغذیه استفاده می کنیم. میزان ولتاژ برای این تست ولتاژی برابر با 3.7 تا 4.2 ولت ( بهترین 4 ولت می باشد) و جریان مورد نیاز برای این تست 1A می باشد. پس از تنظیم اقدام به اتصال پراپ های منبع تغذیه در بایاس مستقیم به کانکتور باطری روی گوشی می نمائیم. پس از اتصال اوّلین مرحله تست آغاز می شود، در این حالت جریان مصرفی گوشی باید صفر باشد. پس از آن گوشی را روشن می کنیم و سپس صبر می کنیم تا گوشی به حالت ذخیره نیرو برود. در این حالت میزان مصرف گوشی باید 0 تا 0.01 باشد.

تست جریان کشی

در بخش های دیگر آموزش تعمیر موبایل شما با قسمت های بیشتری آشنا شده تا بتوانید بهترین نتیجه را روی برد موبایل بدست آورید. اگر میخواهید تعمیرکار موبایل خوبی شوید لازم است که تعاریف و موارد آکادمیک روی برد گوشی موبایل را بدانید. این بخش ها برای افراد مبتدی و کسانیکه میخواهند 

موبایل و تبلت ابزارهای موبایل تعمیر گوشی آموزش تعمیر گوشی آموزش تعمیر تلفن همراه آموزش تعمیر موبایل
ارسال پیام در واتساپ