منو

آموزش تعمیر موبایل مبتدی فصل ۴

موبایل و تبلت

بعد از شناخت ابزارهایی که در تعمیر گوشی بکار میرود و شناخت قطعات مهم روی مدار موبایل لازم است که اطلاعات نرم افزاری خود را در اینباره بیشتر کنید. روش برنامه ریزی گوشی های موبایل شامل آندرید و آی ا اس در این مقاله آورده شده است.

آموزش تعمیر موبایل مبتدی فصل ۴
دسته‌بندی: موبایل و تبلت

آموزش تعمیر موبایل مبتدی فصل ۴

در اصل تعمیر موبایل شامل دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری میباشد. در آموزش سخت افزاری لازم است که شما با ابزارها و قطعات و تعمیر برد آشنا شوید و در بخش نرم افزار موبایل شما با روش برنامه ریزی گوشی آشنا میشوید. گوشیهای موبایل دارای سیستم عامل های آندرید، ویندوز فون و آی ا اس هستند.

آشنایی با مفاهیم نرم افزار

آموزش نرم افزار موبایل

23- نرم افزار

1-23- آموزش فلش کردن

فلش کردن یعنی پاک کردن حافظه دائمی گوشی و فایل های سیستمی و نصب دوباره این فایل ها در داخل حافظه دائم. البته در کلاس آموزش نرم افزار موبایل کلیه باکس ها بصورت کاربردی و عملی به شما نشان داده میشود.

انواع باکس های برندهای مختلف عبارتند از:

NOKIA=>ATF
SONY=>SETOOL
SAMSUNG=>Z3X


 

آیفون و HTC و همچنین هواوی با نرم افزار فلش می شوند و نیاز به باکس ندارند.

2-23- انواع مشکلات نرم افزاری در گوشی تلفن همراه

برند نوکیا (NOKIA)

در گوشی های نوکیا مشکلاتی از قبیل وجود ویروس، هنگ شدن گوشی، بالا نیامدن گوشی، باز نشدن یا دیر باز شدن منو، به هم ریختگی اطلاعات گوشی، نشان دادن پیغام های خطای بی مورد، ارسال اتوماتیک SMS، برقراری خودکار تماس، مشکلات آنتن همه از جمله مشکلاتی می باشند که ممکن است در گوشی های نوکیا بر اثر مشکلات نرم افزاری بوجود بیاید.

راه حل:

ریست کردن گوشی:

برای RESET گوشی های نوکیا با استفاده از کد، کد زیر را شماره گیری می نماییم.

#1311#* 

پس از وارد کردن این کد گوشی از شما درخواست وارد کردن رمز عبور را می نماید، اگر این کد تغییر پیدا کرده است آن را وارد نمائید و در غیر اینصورت از کد فابریک گوشی های نوکیا (12345) استفاده کنید.

فرمت خاموش : 

فرمت کردن گوشی های نوکیا در حالت خاموش

  • برای گوشی هایی که صفحه کلید دارند دکمه های سبز، ستاره، 3 و کلید POWER را به صورت هم زمان فشار می دهیم. کلیدها را نگه داشته تا زمانیکه آرم شرکت نوکیا ظاهر شود. پس از دیدن آرم فقط کلید POWER را رها می کنیم و بقیه کلیدها را تا زمان بالا آمدن کامل گوشی نگه می داریم. اگر پس از بالا آمدن گوشی از شما درخواست تنظیم ساعت و تاریخ و انتخاب کشور شد مراحل فرمت به درستی انجام شده است.
  • برای گوشی هایی که صفحه کلید ندارند کلیدهای ترکیبی برای هر مدل متفاوت می باشد که می توان این کلید ها را با یک جست و جوی ساده در اینترنت به دست آورد. برای مثال کد مخصوص فرمت کردن گوشی 5811 کلیدهای سبز، قرمز، دوربین و POWER می باشد. بقیه مراحل به همان ترتیب گوشی های قبلی است.

نکته : قبل از فرمت کردن مموری و سیم کارت را در می آوریم تا پاک نشوند.

برند سامسونگ (SAMSUNG)

در گوشی های سامسونگ اشکالاتی از قبیل هنگ شدن، پایین آمدن سرعت خاموش و روشن شدن، RESET شدن گوشی در هنگام کار، اشتباه بودن اطلاعات ورودی، به هم ریختگی منو و یک طرفه شدن ارتباط همه از جمله مشکلات نرم افزاری می باشند که در گوشی های سامسونگ به وجود می آید.

راه حل:

ریست کردن گوشی (برای گوشی های قدیمی سامسونگ)

برای RESET کردن گوشی های سامسونگ می توان از کدهای:

3855#*2767*
2878#*2767*

استفاده کرد. پس از وارد کردن این کد، گوشی درخواست رمز عبور را نموده، در صورت داشتن آن را وارد نمائید و در غیر اینصورت از کد فابریک گوشی های سامسونگ (0000) استفاده کنید.

نکته : اگر گوشی بخواهد کد را قبول کند، پس از وارد کردن *2767* ادامه ی کدها باید به این صورت _ _ _ _ (خط تیره) نمایش داده شود در غیر اینصورت از کد دوم استفاده می کنیم.

فرمت کردن گوشی های سامسونگ در حالت خاموش (برای گوشی های جدید سامسونگ)

در گوشی های سامسونگ برای فرمت خاموش گوشی ها کلید های +VOLUM بعلاوه POWER را به صورت هم زمان فشار می دهیم. پس از چند ثانیه منویی باز می شود. گزینه سوم معمولا در این منو FACTORY RESET یا RESET می باشد که می توان برای انتخاب کردن آن از کلیدهای ولوم بالا و پایین استفاده کرد و برای اجرا کردن آن اگر در گوشی کلید HOME وجود دارد همان، در غیر این صورت باید کلید POWER را فشار دهید. RESET شدن گوشی در این حالت ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

برند هوآوی Huawei

در این مدل Reset کردن گوشی در حالت روشن از طریق تنظیمات قابل به انجام می باشد، ولی در حالت خاموش می توان از کلیدهای ترکیبی ولوم بالا بعلاوه کلید Power استفاده کرد. بقیه مراحل همانند گوشی های ساسونگ انجام می شود.

برند اچ تی سی (HTC)

در این مدل Reset کردن گوشی در حالت روشن فقط از طریق تنظیمات قابل به انجام می باشد، ولی در حالت خاموش می توان از کلیدهای ترکیبی ولوم پایین بعلاوه کلید Power استفاده کرد. بقیه مراحل همانند گوشی های سامسونگ انجام می شود.

برند سونی(Sony)

در گوشی های قدیمی Sony برای Reset کردن گوشی در حالت روشن می توان از طریق تنظیمات اقدام کرد، اما گوشی های Sony در حالت خاموش کلیدهای ترکیبی برای Reset کردن ندارند اما در مدل های جدید میتوان این کار را انجام داد اما برای هر مدل کلید ترکیبی خاصی ارائه میگردد که میتوان آن را از طریق اینترنت بدست آورد.

برند ال جی (LG)

در مدل های مختلف LG می توان این کار را انجام داد اما برای هر مدل کلید ترکیبی خاصی ارائه می گردد که میتوان آن را ازطریق اینترنت بدست آورد.

3-23- انواع قفل های موجود در گوشی های تلفن همراه

قفل کاربری

  • قفل های رمزی یا کدی
  • قفل های الگویی
  • قفل با استفاده از اثر انگشت

قفل سیم کارت

قفل سیم کارت از 4 کد مختلف تشکیل شده است

Pin1 pin2

Puk1 puk2

در این بین کدهای Pin چهار رقم می باشند و در رده امنیتی 1 قرار می گیرند. کدهای Puk هشت رقمی هستند و در رده امنیتی دوم قرار دارند.

قفل شبکه

نوعی قفل نرم افزاری که از طریق کارخانه سازنده روی گوشی قرار می گیرد تا گوشی فقط با فرکانس های مخابراتی یک شرکت خاص فعالیت کند این قفل به صورت نرم افزاری بوده و گوشی از نظر سخت افزار هیچ فرقی با گوشی های دیگر ندارد.

آموزش فلش کردن گوشی

ابتدا باید بدانید که منظور از فلش کردن گوشی نصب مجدد سیستم عامل بر روی آن است معمولا کاربرانی که بیشتر از یک سال از گوشی تلفن همراه با سیستم عامل آندروید استفاده می‌کنند تجربه پایین آمدن سرعت دستگاه و یا هنگ کردن آن در فاصله های زمانی نسبتاً کوتاه را دارند و یا تاخیراتی در ضمن استفاده از برنامه برای آنها پیش آمده‌است.
البته لازم به ذکر است که این مشکل تنها در سیستم عامل اندروید رخ نداده و کم یا زیاد در سیستم عامل های دیگر هم دیده می‌شود در صورتی‌که دلیل مواجه با این مشکل به نرم افزار گوشی برگردد یکی از راه های حل این مشکل ریست کردن گوشی یا بازگشت به تنظیمات کارخانه همان Reset Factory است.

اما اگر با انجام این کار مشکل شما برطرف نشد لازم است که سیستم عامل گوشی بطور کامل پاک شده و مجددا نصب گردد که به آن فلش می گویند از فلش میتوان برای بروزرسانی نسخه سیستم عامل گوشی هم استفاده کرد گرچه در گوشی های دارای سیستم عامل اندروید امکان بروزرسانی سیستم عامل توسط خود کاربر و بدون نیاز به فلش کردن گوشی هم فراهم شده اما از طریق فلش کردن گوشی هم این کار را می توان انجام داد بروزرسانی سیستم عامل بستگی به مدل گوشی دارد که با توجه به مدل و سخت افزارهای موجود توانایی بروزرسانی تا چه نسخه ای را دارا می باشد که معمولا نسخه های موجود برای بروزرسانی برای هر گوشی دارای محدوده کوچکی است.

فلش کردن یک گوشی را میتوان به عوض کردن ویندوز در کامپیوتر هم تشبیه کرد همانطور که میدانید وقتی شما یک ویندوز تازه بر روی کامپیوتر خود نصب می کنید در ابتدا سرعت ویندوز با توجه به سخت افزارهای موجود قابل قبول است اما با نصب نرم افزارهای مختلف و گذشت زمان به مرور سرعت کمتر میشود ، ممکن است کامپیوتر شما ویروس بگیرد و حتی ممکن است منجر به هنگ کردن سیستم هم برسد در چنین مواقع که مشکل به نرم افزار سیستم برمیگردد با عوض کردن ویندوز میتوانید سیستم خود را به حالت اول خود برگردانید از طرفی میتوانید با نصب ویندوز جدیدتر آن را به روز کنید.

برای فلش کردن گوشی سامسونگ خود که دارای سیستم عامل اندروید است لازم است فایل هایی که در ادامه گفته می شود را تهیه کنید:

نرم افزار درایور گوشی سامسونگ برای اینکه ویندوز بتواند گوشی شما را شناسایی کند را از لینک زیر تهیه نمایید.
http://www.samsung.com/in/support/usefulsoftware/KIES/
نرم افزار Odin که یک ابزار فلشر برای گوشی های سامسونگ می باشد و امکانات دیگر همچون دسترسی و تغییر درRom , Kernel و Root گوشی را دارد. شما می توانید این نرم افزار را از لینک زیر تهیه کنید.
http://odindownload.com/
ROM که همان قلب تپنده نرم افزاری دستگاه شما می باشد و شامل نرم افزارها و سیستم عامل گوشی است و حجم بالایی دارد سایتهایی برای ارائه ROM گوشی های سامسونگ وجود دارد که در زیر لینک دو نمونه از آنها قرار داده شده و با ورود به این سایتها مدل دقیق گوشی خود را وارد کنید سپس لیست ورژن های مختلف از ROM نمایش داده میشود و نام کشوری که ROM برای آن ارائه شده هم نوشته میشود قطعاً انتخاب کشور ایران برای داشتن منوی فارسی در دستگاه شما موثر خواهد بود اما اگر از نسخه های کشور دیگر استفاده کردید در بعضی گوشی ها امکان دانلود و افزودن صفحه کلید فارسی وجود دارد و تنها منوی فارسی در گوشی خود نخواهید داشت . مدل گوشی باید دقیقا مطابق گوشی شما باشد. شما هم میتوانید برای پیدا کردن ROM برای گوشی خود در گوگل جستجو کنید پیشنهاد بنده این است که به دنبال ROM های رسمی برای گوشی خود باشید و از ROM های Customize و دستکاری شده استفاده نکنید برای جستجو در گوگل از واژه Firmware هم به جای ROM میتوانید استفاده کنید (البته اگر بخواهیم تخصصی بررسی کنیم این دو با هم تفاوتهایی دارند)
http://samsung-updates.com/
http://www.sammobile.com/unlock/

موبایل و تبلت آموزش فلش کردن موبایل آموزش نرم افزار موبایل
ارسال پیام در واتساپ