منو

روش تعویض کابل مانیتور

کامپیوتر و لپ تاپ

بطور معمول کابل مانیتور در اثر مرور زمان و فشار خشک شده و باعث قطعی کابل از داخل میشود. در این حالت برخی از رنگ ها نمایش داده نمیشود که با تکان دادن کابل مانیتور تصویر ممکن است درست شود. برای تعویض کابل باید مواردی را بدانیم.

روش تعویض کابل مانیتور
دسته‌بندی: کامپیوتر و لپ تاپ

روش تعویض کابل مانیتور

اگر خدمات کامپیوتری دارید و یا میخواهید کابل مانیتور خراب خود را که قطعی پیدا کرده تعویض کنید،‌ کافیسیت مراحل زیر را بدانید. آموزش تعویض کابل مانیتور ال سی دی و یا تعمیر کابل مانیتور مستلزم دانش اولیه درباره لحیم کاری است.

روش تعمیر کابل مانیتور

روشهایی برای تعویض کابل مانیتور LCD و اشکالات مربوط به قطعی کابل مانیتور و روش بازکردن قاب مانیتور

برای تعویض کابل مانیتور ابتدا باید درب قاب را باز کنیم. برای باز کردن درب هم پس از اینکه کامل همه ییچ ها رو باز کردید؛ با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو بزرگ و نوک پهن (نوکش تیز و برنده نباشه) بعد به بالای مانیتور دو طرف درزهاش رو نگاه کنید که دو تا شکاف وجود داره. حالا نوک پیچ گوشتی رو بزارید و چند ضربه دست محکم به ته پیچ گوشتی بزنید بعد خار با یک صدای تغ خودشو رها میکنه.این کارو واسه هر دو طرف که انجام دادید.درب به راحتی باز میشود. دقت کنید که از وارد نمودن ضربات متوالی پرهیز کنید تا خار آن نشکند. آرام و سنگین ضربه وارد کنید که اگر قلقش و جهش گرفتن پیچ گوشتی دستتون بیاد خیلی راحت باز میشود. در تعمیرات برد مانیتور بعد از باز شدن مانیتور کابل به وسیله ی دو سوکت که یکی هفت عدد سیم و دیگری شش تا سیم بهش وصل بودبه مانیتور متصل بود. سوکت هفت سیمی (خاکستری-نارنجی-مشکی-زرد-سفید-مشکی-بنفش) که سیم هاش نسبت به سوکت دیگری نازک تر بود روی برد مانیتور و سوکت دیگر (مشکی - آبی - مشکی- قرمز- مشکی - سبز) به قسمت پشت مانیتور متصل می شود.

تعمیر مانیتور کابل

سه رنگ RGB (قرمز،آبی،سبز) به اضافه ی سه تا GND-R،GND-G،GND-B به پشت لامپ تصویر آیسی پروسسور متصل است. سوکت D-SUB دارای ۱۵ پین هست که هر کدوم از پین ها در تمامی کابل ها یکی هست (به دلیل همخوانی با استاندارد پورت خروجی کارت گرافیک)؛ اما لزوما رنگ سیم ها یکی نیست. همچنین بسته به تولید کننده برد مانیتور ممکنه برخی پین ها غیر فعال باشد در هر صورت با علم به وظیفه هر پین تعویش کابل ساده میشود.

آموزش ساخت کابل VGA

حال اگر که کابل مخصوص مانیتور را گیر نیاوردیم باید یک کابل معمولی تهیه و لاین های مربوطه رو جدا کنید و به جای استفاده از سوکت، مستقیم روی PCB لحیم کنید. برای تشخیص اینکه کدام سیم باید کجا لحیم شود باید با اهم متر تک تک پین ها رو از سر پورت کابل vga تا جایی که روی برد مانیتور قرار گرفته شناسایی و ثبت کنیم. سپس با کابل جدید هم باید همین کار را انجام دهیم ، بطور مثال باید ببینیم که پین شماره یک متصل به کدام کابل می باشد و تا آخر تک تک رشته سیم ها را منطبق و لحیم کنیم.

سوکت VGA

در حال حاضر ال سی دی ها دارای کابل مجزا هستند که دیگر نیازی به تعویض از داخل مدار مانیتور را ندارند. ولی مانیتورهای صنعتی و قدیمی بدین صورت است که کابل روی مدار لحیم کاری شده است. البته گاهی نیز لازم است که بخواهیم طول سیم دیتای مانیتور را افزایش بدهیم، یا کابل خریده ایم که نیاز به سوکت زدن داشته و باید آنرا طبق استاندارد لحیم کاری کنیم.

کابل گرافیک مانیتور

مانیتورهای جدید دارای کابل اتصال اچ دی ام آی HDMI میباشند. این کابل از لحاظ کیفی خیلی بهتر از کابل VGA میباشد. اگر بخواهیم لپ تاپ را به مانیتور وصل کنیم میتوانیم از کابل VGA یا کابل HDIM استفاده کنیم. همچنین میتوانیم با کابل گرافیک VGA و یا HDMI کامپیوتر یا لپ تاپ را به تلویزیون وصل کنیم.

hdmi

اکثر ویدئو پروجکشن ها با کابل وی جی ای یا کابل اچ دی ام آی به لپ تاپ و کامپیوتر وصل میشوند.

اگر رنگ کابلهای مانیتور را بشناسید میتوانید کابل دیتای مانیتور های مختلف را تعویض کنید. تعویض کابل دیتای ال سی دی دستگاههای پزشکی، مانیتورهای صنعتی، مانیتور دستگاه چاپ، مانیتور دستگاه لیزر و ال سی دی پشت صندلی خودرو از موارد مهم در تعمیر کابل LCD است.


پاورقی تعمیر مانیتور بخش هایی که بطور کابردی در کارگاه بررسی میشود

علاقمندان به آموزش تعمیرات مانیتور و تلویزیون میتوانند با گذراندن این دوره تخصصی با کلیه برندهای تولید کننده مانیتور و تلویزیون مانند الجی، سامسونگ، ایسر، ایسوز و سونی آشنا شوند و آنها را عیب یابی و تعمیر کنند. در کلاسهای عملی تعمیرات کامتک کلیه بردهای مختلف از این نوع دستگاهها وجود دارد که کارآموزان با آنها اشنا شده و میتوانند با مسیریابی صحیح و عیب یابی دقیق برد مانیتور آنرا تعمیر کنند. کارگاههای عملی و استاد مجرب و باتجربه همچنیت پشتیبانی فنی بعد از پایان دوره تضمین کیفیت کامتک می باشد.

سرفصلها در آموزش تعمیرات مانیتور

  • آموزش حرفه ای نقشه خوانی و تحلیل آن توسط شماتیک و مسیریابی
  • آموزش کامل بلوک دیاگرام مانیتورهای قدیمی CRT
  • آموزش انواع ایرادها و قلق های تعمیرات تلوزیون و مانیتور های LCD ,LED ,3D
  • توضیح، تحلیل، نحوه عیب یابی و عملکرد قسمت های ورتیکال، هوریزانتال، مایکام، تغذیه، جانگل، آمپلی فایر و تیونر
  • آموزش تخصصی کار با پروگرامر TNM 5000تعمیر مانیتور
  • بررسی عیوب RGB،PIP ، کنترل، لامپ تصویر، انواع منابع تغذیه SMPS ، خروجی های AV ،S VIDEO، اسکارت و …
  • تحلیل بلوک های مختلف LCD وLED و 3D شامل INVERTER و POWER و MAIN BOARD و BOARD AUDIO وBOARD PANEL و های ولتاژ
  • توضیح و تشریح و رفع عیب خروجی ها و ورودی های RF و AV و S-VIDEO و COMPONET و PC IN و DVI و HDMI و SERVICE IN
  • توضیح و نحوه رفع عیب مانیتور 3D
  • طریقه عملکرد عینک های سه بعدی
  • آموزش شناخت قلقهای سامسونگ و الجی در تعمیرات
  • آموزش تعمیر ال سی دی های ماشین
  • آموزش LCD های متفرقه و چینی
  • آموزش قسمت های کد سرویس در منوی مخفی در مانیتور
  • آموزش ورود به منوی مخفی در تعمیر ال سی دی
  • آموزش رفع اتصالی های شدید
  • آموزش تعمیر بردهای دست خورده در تعمیرات مانیتور
کامپیوتر و لپ تاپ تعمیر کابل مانیتور تعمیرات مانیتور خرابی کابل مانیتور ال سی دی تعویض کابل مانیتور روش بازکردن مانیتور
ارسال پیام در واتساپ