منو

آشنایی با اجزای داخلی منبع تغذیه

کامپیوتر و لپ تاپ

هر وسيله الکترونيکی بنا به طراحی خاص خود، به ولتاژ و آمپراژ مشخصی جهت راه اندازی و کارکرد نياز دارد. منبع تغذيه دستگاهی است که قادر است از يک ورودی با ولتاژ و آمپراژ ثابت (بنا به طراحی داخلی خود)، ولتاژ و آمپراژ مختلفی را توليد نمايد.

آشنایی با اجزای داخلی منبع تغذیه
دسته‌بندی: کامپیوتر و لپ تاپ

آشنایی با اجزای داخلی منبع تغذیه

در این مقاله سعی شده است که به صورت مختصر و با زبان ساده، شما را با اجزاء داخلی منبع تغذیه آشنا نماییم. بدیهی است که این ساختار، همگانی و عمومی نبوده و در حدود ۷۵% ساختار داخلی منابع تغذیه استاندارد کنونی را در بر می گیرد. هر وسيله الکترونيکی بنا به طراحي خاص خود، به ولتاژ و آمپراژ مشخصی جهت راه اندازی و کارکرد نياز دارد. منبع تغذيه دستگاهي است که قادر است از يک ورودی با ولتاژ و آمپراژ ثابت (بنا به طراحي داخلي خود)، ولتاژ و آمپراژ مختلفي را توليد نمايد، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش تعمیرات منبع تغذیه و نحوه عیب یابی و تعمیرات آن به مطالب دیگر سایت مراجعه کنید.

آموزش تعمیر منبع تغذیه سوییچینگ

اگر اطلاعات خوبی درباره کارایی پاور داشته باشیم میتوانیم با خیال راحت آنرا برای یک سیستم خوب بخریم و یا آنرا تعمیر کنیم. فروشندگان منبع تغذیه و تعمیرکارارن پاور لازم است که دانش خود را در بهبود کیفیت پاسخگویی به مشتریان در یک مرکز کامپیوتری بیشتر کنند.

بخش های منبع تغذیه سوییچینگ

Filter Line) EMI): این بخش از دو عنصر القاگر و خازن تشکیل شده است که وظیفه ممانعت از خروج فرکانس هاي اضافی محدوده کاري (NOISE) منبع تغذیه به بیرون حاصل از سیستم سوئیچینگ و همچنین ممانعت از ورود فرکانس هاي اضافی حاصل ازدوران موتور هاي الکتریکی و یا سیستم هاي تولید کننده حرارت به داخل منبع تغذیه را برعهده دارد.

Capacitor Input :این قسمت از دو خازن الکترولیت با ظرفیت متناسب توان منبع تغذیه تشکیل شده است که وظیفه کنترل سطح ولتاژ ورودي در هنگام کارکرد و همچنین ذخیره انرژي مورد نیاز مدار سوئیچینگ به هنگام وقفه هاي کوتاه انرژي را بر عهده دارد.

آموزش Power Switching: این بخش از دو ترانزیستور قدرت (MOSFET) تشکیل شده است که وظیفه کنترل سطح ولتاژ خروجی از طریق زمان روشن و خاموش شدن (سوئیچ) را بر عهده دارد.

Transformer: این بخش بنا به نوع طراحی، از دو تا سه ترانس (TR Switching Stand , TR Drive TR By) تشکیل شده است، که علاوه بر ایزولاسیون DC وظیفه تغییر سطح ولتاژ را بر عهده دارد. طراحی در این قسمت بسیار حساس می باشد زیرا اگر تعداد دور هاي اولیه و ثانویه متناسب با طراحی مدار PWM نباشد، پایداري مدار و ضریب اطمینان نیمه هادي و در نهایت کارکرد منبع تغذیه با مشکل اساسی مواجه خواهد شد.

Diodes Output: این قسمت از دیودهاي SHUTKEY , ZENER , FAST تشکیل شده است که وظیفه یکسو سازي ولتاژ خروجی را در حالات عادي و قطع کامل جریان خروجی در حالات خاص را بر عهده دارد.

Filter Output: این قسمت از چند خازن الکترولیت و سلف هاي چند لایه تشکیل شده است، که وظیفه ذخیره انرژي در زمان روشن و ارائه آن در زمان خاموشی ترانزیستور را بر عهده دارد.

Sink Heat: این قسمت از آلیاژهاي مختلف آلومینیوم و مس ساخته می شود و به واسطه تعبیه شیارهایی برروي آن جهت عبور جریان هوا، وظیفه انتقال دما از ترانزیستورهای سوئیچینگ و همچنین دیودهاي FAST ,SHUTKEY به محیط اطراف را بر عهده دارد.

FAN: این قسمت علی رقم اینکه معمولا اهمیتی براي آن ازطرف مصرف کنندگان قائل نمی شوند، بسیار مهم و حیاتی می باشد، چرا که رابطه مستقیمی با راندمان و طول عمر منبع تغذیه دارد. هر چقدر تهویه هواي گرم ازمحیط داخلی منبع تغذیه به فضاي بیرونی بهترانجام گیرد کارکرد منبع تغذیه افزایش می یابد. جدیدا تولید کنندگان از فن هاي 1212 * cm در محصولات خود استفاده می نمایند که این مورد باعث تهویه هواي گرما طراف پردازشگر و همچنین بی صدا شدن منبع تغذیه گردیده است.

PCB: برد اصلی منبع تغذیه می باشد که کلیه قطعات بر روي آن نصب می شوند. رعایت استانداردهاي مختلف از جمله آتش سوزي درساخت برد، باعث افزایش ضریب ایمنی کاربر در موارد خاص می گردد. البته در بخش آموزش تعمیر پاور بیشترین خرابی مربوط به ولتاژگیری و عیب یابی همین قسمت برد است که عملی توضیح داده میشود.

Controler IC: این قسمت پیچیده ترین بخش مدار PWM می باشد و درسال هاي اخیر تغییرات چشمگیري در طراحی این قسمت به وجود آمده است بطوري که امروزه آي سی هاي جدید چند نوع وظیفه مختلف را برعهده دارند که درنهایت باعث افزایش دقت درکارکرد منبع تغذیه گردیده است.

وظایف آی سی ها در منبع تغذیه

  • کنترل خروجی؛ که با تولید پالس هاي Puls Modulation Whidh، فرآیند تغییر پنهانی یک رشته پالس بر اساس تغییرات سیگنال هاي دیگر و اعمال بازخورد ولتاژ و جریان و راه اندازي نرم در کلیه خروجی ها را بر عهده دارد.
  • شبیه سازي؛ ازطریق یک شبکه تقسیم مقاومتی، کسري از ولتاژ خروجی به آي سی جهت مقایسه با یک ولتاژ مبنا، منتقل می شود و در صورت بروز هرگونه تغییر در خروجی دستور DOWN از طریق آي سی صادر می شود.
  • نوسان ساز؛ که در فرکانس پایه کار می کند و موج مثلثی جهت استفاده در PWM را تولید می کند.
  • راه اندازخروجی؛ که توان کافی را جهت به کارگیري در مقاصد کم و میانه، تولید می کند.
  • ولتاژ مبنا؛ که ولتاژ پایه را جهت مقایسه خروجی ها و همچنین یک ولتاژ پایدار براي سایر بخش ها تولید می کند.
  • مبدل خطا؛ که عرض پالس DC خروجی را متناسب با سطح ولتاژ، تنظیم می نماید.
  • Correction Factor Power: که وظیفه تصحیح هارمونیک هاي فرکانس خروجی و هدایت و کنترل آنها به مدار PWM رابر عهده دارد.

هریک از قطعات سخت افزاری با چه ولتاژی تغذیه می شوند؟

همین جهش و تغییر نوع توان مصرفی، اکنون نیز به نوعی در پردازشگرهاي Prescott Intel و 64 Athlon AMD و نیز سایر قطعات سخت افزاي به وجود آمده است. در سخت افزارهاي جدیدي که امروزه به کار گرفته می شود توان مصرفی اصلی به شاخه 12+ منتقل گردیده است و شرکت آینده سیما همسو با تغییر تکنولوژي در ساختار مصرفی سخت افزارهاي جدید، اقدام به واردات و تولید پاور هاي متناسب با این تکنولوژي نموده است. پاورهای جدید این شرکت، در بالانس شاخه هاي خروجی خود، توان اصلی را به 12+ ولت هدایت و در دو شاخه خروجی مجزا (12V LINE DUAL+) ارائه داده است.

تعمیرات پاور

همانطور که گفته شد برای یک تعمیرکار پاور لازم است که اطلاعات اولیه خود را برای تعمیر صحیح یک پاور بروز کند. طریقه نقشه خوانی مدار پاور، آنالیز برد پاور، بررسی مسیریابی ولتاژ از ورودی تا خروجی و نحوه ولتاژ گیری صحیح از اصلی ترین کارهایی است که یک تعمیرکار منبع تغذیه باید بداند.

کامپیوتر و لپ تاپ تعمیر پاور تعمیر منبع تغذیه آموزش تعمیر پاور
ارسال پیام در واتساپ